Čo by mal vedieť budúci prvák
Zápis do školy má dve funkcie: diagnostickú a preventívnu. Mal by rozlíšiť medzi deťmi tie, ktoré sú pripravené na nástup do školy a tie, pre ktoré je vhodný odklad. Počas zápisu môžu pedagógovia upozorniť rodiča, v čom je dieťa nezrelé a rovnako aj navrhnúť možné riešenie, napr. psychologické vyšetrenie, návštevu logopéda alebo špeciálno-pedagogického centra.
Čo je školská zrelosť
Existuje mnoho definícií školskej zrelosti, no vo všeobecnosti ju možno chápať ako dosiahnutie takého stupňa vývinu, ktorý umožňuje dieťaťu zúčastniť sa výchovno-vzdelávacieho procesu bez väčších komplikácií, najlepšie s radosťou a nadšením.
Čo by mal vedieť predškolák?
Perceptuálno-motorická oblasť
- zvládnuť sebaobslužné činnosti (obliekať sa, obúvať sa, umývať sa, čistiť si zuby atď.)
- návyky správneho stolovania (jesť s príborom, udržiavať čistotu pri jedle, atď.)
- dodržiavať zvolené pravidlá, spolupracovať, rešpektovať ostatných
- zhotoviť výtvory z rozmanitého materiálu, vrátane odpadového, rôznymi technikami (strihať, lepiť, tvarovať materiál atď.), uplatňovať pri tom technickú tvorivosť
- sedieť správne a dodržiavať sklon papiera pri kreslení na stole, držať správne ceruzku
Kognitívna oblasť
- predstaviť sa menom i priezviskom – rozlíšiť a pomenovať členov rodiny
- určiť na základe viaczmyslového vnímania časti tela a jednoduchým spôsobom opísať ich funkciu
- priradiť, rozoznať a pomenovať farby, priradiť, triediť a usporiadať predmety podľa určitých kritérií (farba, tvar, veľkosť)
- určiť rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine,
- počítať minimálne od 1 do 10
- priradiť číslo k danému počtu predmetov od 1 do 5
- poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť rovinné geometrické tvary (kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik)
- uplatňovať spisovnú podobu materinského jazyka
- rozlíšiť podľa typických znakov ročné obdobia, poznať, rozlíšiť a určiť na základe priameho alebo sprostredkovaného pozorovania niektoré domáce, lesné a exotické zvieratá, vtáky a voľne žijúce živočíchy
- orientovať sa v časových vzťahoch jedného dňa, týždňa a roka v spojení s konkrétnymi činnosťami a prostredníctvom rozlišovania podstatných znakov
- pomenovať miesto svojho bydliska
- chápať vzťahy v priestore – pred, za, pod, nad, na, v, vedľa, hore, dole, medzi, určovať smer: vpravo, vľavo, hore, dole
- zapamätať si a vedieť interpretovať krátke literárne útvary: riekanky, hádanky, vyčítanky, krátke detské básne, atď.
- zvládnuť kresbu ľudskej postavy
Sociálno-emocionálna oblasť
- pozdraviť, poďakovať a požiadať o pomoc, počúvať s porozumením
- adekvátne reagovať a komunikovať v novej situácii, v novom prostredí
- primeraná miera samostatnosti
Odbornou inštitúciou na zisťovanie školskej zrelosti sú školské zariadenia výchovného poradenstva a prevencie (centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a centrum špeciálno-pedagogického poradenstva).
Najčastejšie prejavy nepripravenosti dieťaťa na školu
- zaostávajúci vývin reči a poruchy reči
- citová labilita
- hravosť
- nesústredenosť, nedostatočná výdrž pri cielenej činnosti
- nedostatok všeobecných schopností
- znížená výkonnosť, nedostatočný záujem o učenie
- ťažkosti v adaptácii na kolektív