• Vých. progr. ŠKD

        • ŠKD pri ZŠ s MŠ Na Výhone 188,

          922 21     Moravany nad Váhom

           

            Výchovný program

           

                  VÝCHOVNÝ  PROGRAM  ŠKOLSKÉHO  KLUBU  DETÍ

          Základná škola s materskou školou Moravany nad Váhom

          Forma výchovy a vzdelávania

          Denná

          Výchovný jazyk

          Slovenský

          Druh školského zariadenia

          Štátne

          Platnosť výchovného programu: 1.september 2016 – 31. augusta 2019

          Zriaďovateľ

           

          Obec Moravany nad Váhom,

          Kostolecká 175,922 21 Moravany n/V.

          2

           

          VÝCHOVNÝ  PROGRAM  ŠKOLSKÉHO  KLUBU  DETÍ

          Základná škola s materskou školou Moravany nad Váhom

          OBSAH  VÝCHOVNÉHO  PROGRAMU  ŠKD

          1

          VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA VÝCHOVY ..............................................................4

          1.1

          1.2

          VLASTNÉ CIELE ŠKD: ...............................................................................................................4

          SOCIÁLNE MODELY ŠKD..........................................................................................................8

          2

          3

          4

          FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA..................................................................................................9

          TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY......................................................................................................11

          VÝCHOVNÝ PLÁN............................................................................................................................13

          4.1

          4.2

          4.3

          4.4

          VÝCHOVNÉ ŠTANDARDY.......................................................................................................14

          TEMATICKÝ ROČNÝ PLÁN ŠKD ..............................................................................................19

          PLÁN PRÍLEŽITOSTNÝCH AKTIVÍT.........................................................................................22

          VÝCHOVNÉ OSNOVY ŠKD......................................................................................................22

          5

          6

          7

          8

          VÝCHOVNÝ JAZYK...........................................................................................................................23

          PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE .........................................................................................................23

          MATERIÁLNO-TECHNICKÉ PRIESTOROVÉ PODMIENKY..................................................................23

          PODMIENKY NA ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE...........................24

          8.1

          8.2

          REŽIM DŇA ...........................................................................................................................25

          ŠKOLSKÝ PORIADOK ŠKD ......................................................................................................26

          9

          VNÚTORÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ A ŽIAKOV....................................................30

          9.1

           ANALÝZA ŠKD......................................................................................................................31

          VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV ZARIADENIA ..................32

          POŽIADAVKY NA KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PEDAGOGICKÝCH ZAMESTNANCOV..............33

          10

          11

          3

           

           

           

          1 VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA

            VÝCHOVY

          Výchovno-vzdelávacia činnosť v našom ŠKD je zameraná na organizovanie voľného času

          deti, na uspokojovanie ich záujmov a prípravu na vyučovanie. Prioritou výchovno-

          vzdelávacích činnosti je relaxácia, aktívny pohyb a záujmová činnosť, ktorá rozvíja celú

          osobnosť dieťaťa a rešpektuje psychohygienu. Každé dieťa má právo cítiť sa príjemne,

          bezpečne, dieťa cíti, že je pochopené. V našom ŠKD je prioritným cieľom výchovy a

          vzdelávania umožniť každému dieťaťu rozvíjať svoju osobnosť, zlepšovať jeho výchovno-

          vzdelávacie výsledky, získať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu a zdôrazňujeme potrebu,

          aby sa výchova mimo vyučovania nestala pokračovaním vyučovacieho procesu a nezmenila

          sa na vyučovanie. Cieľom je výchova harmonicky rozvinutého dieťaťa.

           

          ŠKD plní sociálnu funkciu:

          -

          -

          -

          Je medzistupňom medzi rodinou a školou

          Rozvíja tvorivú aktivitu deti

          Účelné využívanie voľného času

           

           

           

          1.1 VLASTNÉ CIELE ŠKD:

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          pestrou a zaujímavou činnosťou prehlbovať výchovno-vyučovací proces, rešpektovať

          záujmy deti prevažne oddychovou relaxačnou a záujmovou činnosťou

          objavovať, tvoriť, zbierať, besedovať, poznávať, súťažiť, rozprávať

          rozvíjať zdravé sebavedomie

          upevňovať zásady slušného správania

          rozvíjať talent, nadanie

          vypestovať základné hygienické návyky, samoobslužné činnosti

          rozvíjať kladný vzťah k prírode

          zachovávať tradície a zvyky nášho regiónu

          pestovať lásku k materinskému jazyku, dbať na používanie spisovného jazyka

          4

           

           

           

              – cieľom je rozvíjať detské schopnosti hlbším individuálnym prístupom ku každému

          dieťaťu v úzkej spolupráci s rodinou. Úlohou je viesť deti k zdravému a plnohodnotnému

          spôsobu života, k vzájomnej ohľaduplnosti, k ochote pomôcť, chrániť prírodu a životné

          prostredie. Našim cieľom je dobrý vzťah vychovávateľ- dieťa – rodič.

          Ciele primárneho vzdelávania sú kompetencie deti ako základu všeobecného vzdelania

          prostredníctvom nasledujúcich cieľov:

          -

          poskytnúť deťom bohaté možnosti vedeného skúmania ich najbližšieho prírodného a

          kultúrneho prostredia tak, aby sa rozvíjala ich predstavivosť, tvorivosť a záujem

          skúmať okolie

          naučiť deti uplatňovať svoje práva a súčasne plniť svoje povinnosti, niesť

          zodpovednosť za svoje zdravie a aktívne ho chrániť a upevňovať

          rozvíjať u deti sociálnu vnímavosť a citlivosť k spolužiakom, učiteľom, rodičom, iným

          ľuďom, kultúrnemu a prírodnému okoliu, viesť deti k tolerancii a akceptovaniu iných

          ľudí, ich duchovno- kultúrnych hodnôt

          kriticky a tvorivo myslieť na základe vlastnej poznávacej skúsenosti

          vychovať dieťa k zmysluplnému využívaniu voľného času a získavať dostatok

          námetov pre naplnenie voľného času

          -

          -

          -

          -

          V našom ŠKD nadväzujeme na kľúčové kompetencie žiakov v školských programoch

          primárneho vzdelávania základných škôl ďalej rozvíjame tieto kompetencie:

          1. KOMPETENCIE K UČENIU

          2. KOMPETENCIE KOMUNIKAČNÉ

          3. KOMPETENCIE SOCIÁLNE A INTERPERSONÁLNE

          4. KOMPETENCIE K RIEŠENIU PROBLÉMOV

          5. KOMPETENCIE OBČIANSKE

          6. KOMPETENCIE K TVORENIU VOĽNÉHO ČASU

          5

           

          KOMPETENCIE K UČENIU:

          dieťa sa učí nové veci s chuťou, vie začatú prácu dokončiť, vie riešiť nové, neznáme

          úlohy a situácie, zúčastňuje sa vedomostných súťaží, vie prejaviť záujem o nové

          informácie, vie si vybrať a využiť efektívne spôsoby učenia, vie kriticky zhodnotiť

          svoje výkony, vie si klásť otázky a na ne odpovedať, vie si všímať súvislosti medzi

          javmi, vie získavať vedomosti z rôznych prameňov a zdrojov, vie získané vedomosti

          dávať do súvislosti

          KOMPETENCIE KOMUNIKAČNÉ:

          dieťa sa vie zrozumiteľne vyjadrovať a vie obhajovať svoj názor, vie vypočuť opačný

          názor, vie rozvíjať svoje komunikačné schopnosti v oblasti moderných IKT, vie

          prijímať komunikačnú spätnú väzbu, vie ovládať reč a verbálnu komunikáciu, vie

          myšlienky, slovný prejav, otázky aj odpovede vyjadrovať vhodne formulovanými

          vetami, vie vyjadriť svoj názor, vie komunikovať bez hanby s vrstovníkmi

          i dospelými, dokáže hovoriť aj na verejnosti, vie sa účinne zapojiť do diskusie, vie

          verbálne riešiť konflikty, dokáže súvisle verbálne vyjadriť svoje kladné pocity vo

          vzťahu k sebe i okoliu, zároveň pri tomto prejave dokáže využiť gestá a iné

          prostriedky komunikácie, dieťa dokáže to isté o slovne i písomne, nezabúda, že ku

          správnej komunikácii patrí aj počúvanie druhých počas rozhovoru, vie využiť aj

          komunikačné a informačné prostriedky a z prijatých informácií si dokáže vybrať, vie

          kultivovane komunikovať

          KOMPETENCIE SOCIÁLNE A INTERPERSONÁLNE:

          dieťa vie pomenovať svoje potreby, city a pocity, vie zvládnuť jednoduché stresové

          situácie, vie vlastným postupom riešiť jednoduché konflikty, vie presadiť vlastnú

          autonómiu a práva svojej osobnosti, vie rešpektovať úlohy skupiny, efektívne

          spolupracuje v skupine, uvedomuje si potreby deti a osôb so zdravotným

          znevýhodnením, vie si uvedomiť potreby iných, vie poskytnúť pomoc alebo pomoc

          privolá, učí sa plánovať, organizovať, riadiť a hodnotiť, vie odhadnúť riziká svojich

          nápadov, vie pristupovať k úlohám zodpovedne, vie prejaviť citlivosť a ohľaduplnosť,

          vie rozpoznať vhodné a nevhodné správanie, vie spolupracovať v skupine, dokáže sa

          presadiť i podriadiť alebo prijať kompromis, vie rešpektovať prijaté pravidlá, je

          tolerantné, vie byť solidárne, vie ovládať a riadiť svoje správanie tak, aby dosiahlo

          pocit sebauspokojenia a sebaúcty

          6

           

          KOMPETENCIE K RIEŠENIU PROBLÉMOV:

          dieťa si vie stanoviť ciele s ohľadom na svoje profesijné záujmy, vie plánovať svoje

          činnosti, vie prijímať nové informácie a poznatky, vie dokončiť začatú prácu, vie

          ovládať svoju vytrvalosť, vie si pravidelne plniť svoje povinnosti, vie ovládať

          jednoduché manuálne zručnosti a samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život,

          postupne si rozvíja manuálne zručnosti, vie kriticky zhodnotiť svoje pracovné

          výsledky a vie aktívne pristupovať k uskutočneniu svojich cieľov, vie byť flexibilné

          a je schopné prijať a zvládať inovatívne zmeny, vie chápať princípy podnikania

          a zvažovať svoje predpoklady pri svojom plánovaní a uplatnení, vie si všímať

          problémy, ktoré ho motivujú k riešeniu podobných problémov a situácií, snaží sa

          konkrétny problém pochopiť, rozmýšľa o nezrovnalostiach a ich príčinách, premýšľa

          a plánuje riešenie problémov, vie rozlíšiť správne a ne správne riešenia problémov,

          dokáže sa prispôsobiť prichádzajúcim zmenám

          KOMPETENCIE OBČIANSKE:

          dieťa si vie uvedomiť práva svoje a práva iných detí, vie vnímať nespravodlivosť,

          agresivitu, šikanovanie- dokáže sa im brániť, vie dbať na svoje zdravie, vie

          rešpektovať a posilňovať sociálne a kultúrne prostredie, ktoré je formované

          tradičnými, aktuálnymi i očakávanými hodnotami národa, etnika, vie si vážiť tradície

          a kultúrne dedičstvo, ktoré chráni, prejavuje pozitívny postoj k umeleckým dielam

          a podieľa sa na rozvoji kvalitného životného prostredia

          KOMPETENCIE K TVORENIU VOĽNÉHO ČASU:

          Dieťa vie účelne tráviť voľný čas, vie sa orientovať v možnostiach zmysluplného

          využitia svojho voľného času, vie si vybrať záujmové činnosti podľa svojich

          dispozícií, vie rozvíjať svoje záujmy v organizovaných a individuálnych činnostiach,

          rozvíja schopnosť trávenia voľného času ako kompenzáciu stresových situácií alebo

          jednostrannej záťaže zo školského vyučovania, vie odmietnuť nevhodné ponuky pre

          trávenie voľného času

          7

           

           

          Príloha č. 1 k bodu 1

          1.2 SOCIÁLNE MODELY ŠKD

          A/ Model sociálnej služby pre rodičov, respektíve zákonných zástupcov

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          dozor nad deťmi

          zabezpečovanie odberu stravy deťmi v školskej jedálni

          starostlivosť o deti v čase, keď sú rodičia zamestnaní

          povinný pobyt deti na čerstvom vzduchu

          prechod medzi vyučovaním v triedach a pobytom doma

          prechod medzi vyučovaním a odchodom na iné vzdelávacie aktivity /ZUŠ/

          príprava na vyučovanie- vypracovanie domácich úloh

          B/ Model uspokojovania sociálnych potrieb detí/ pre deti/

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          zabezpečuje odpočinok- odpočinkové činnosti

          zabezpečuje relaxáciu- rekreačné činnosti

          zabezpečuje zmysluplné využívanie voľného času detí – záujmové činnosti

          vedie deti k sebaobslužným činnostiam

          realizuje verejnoprospešné činnosti

          príprava na vyučovanie – praktické využitie poznatkov z vyučovania a ich

          prehlbovanie didaktickými hrami

          rôzne režimové momenty

          zabezpečuje sebarealizáciu dieťaťa

          zabezpečuje socializáciu dieťaťa najmä formou spoločenských vzťahov, umožňuje

          individuálny prístup k deťom

          8

           

          2 FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA

          V našom ŠKD je snahou podporovať všetky formy k zmysluplnému využívaniu voľného času

          deti a to širokou ponukou aktivít na regeneráciu síl deti po vyučovaní, na posilnenie

          sebavedomia, rozvoj kreativity, sebarealizáciu, radosť z hry, ktorá je dominantnou pri každej

          činnosti v ŠKD a rozvíja kladné emócie, obohacuje sebapoznanie a prehlbuje vedomosti. Je

          dôležité dodržiavať dobrovoľnosť, záujem o hru, citlivosť.

          Výchovu mimo vyučovania v ŠKD realizujeme pravidelnými, priebežnými a príležitostnými

          činnosťami – v oddychovo- rekreačných, vzdelávacích a záujmových činnostiach v oddelení

          alebo v rámci ŠKD.

          FORMY SPONTANNEJ ČINNOSTI-

          -

          odpočinok, čítanie kníh, tematické hry, konštruktívne hry, kreslenie, omaľovánky,

          stolové hry.....

          FORMY PRI RIADENEJ ČINNOSTI-

          -

          vychádzky, technické práce, besedy, súťaže, práca s knihou, športové hry, výukové

          programy PC.....

          FORMY HUMANISTICKEJ A ZÁŹITKOVEJ PEDAGOGIKY-

          -

          exkurzie, výlety, netradičné akcie...

          METÓDY PRI SPONTANNEJ ČINNOSTI-

          -

          experimentovanie, hra, individuálna práca, vlastná tvorba, riešenia problémov,

          hodnotenie a sebahodnotenie, práca vo dvojici, aktivizujúce hry...

          METÓDY PRI RIADENEJ ČINNOSTI-

          -

          rozprávanie, dramatizácia, vychádzka, komunikácia v kruhu, riadený rozhovor ,osobný príklad vychovávateľky, pochvala, povzbudenie ...

          hodnotenia – súhlas, pochvala, odmena, povzbudenie

          osobného príkladu – zhoda reči a skutku

          výchovy skupinou - dbať, aby dominantné deti neboli zlým príkladom

          heuristická – objavovanie bádanie

          zážitková – hra, emocionálne nové zážitky

          situačná – situácie z denného života

          Vychovávateľky uplatňujú predovšetkým zážitkové, aktivizujúce a motivačné metódy a

          formy práce, spolupracujú s rodinou dieťaťa a pedagogickými zamestnancami školy.

          9

          Metóda:

           

           Vo výchovnovzdelávacej činnosti preferujú v oddeleniach zážitkové vzdelávanie. Základnou

          organizačnou formou v ŠKD je individuálna a skupinová aktivita v oddelení ŠKD.

          Pri všetkých činnostiach sú rešpektované požiadavky dieťaťa:

          -

             pedagogické ovplyvňovanie voľného času, keď vychovávateľka navodzuje a

              motivuje činnosť a oceňuje výkony deti

          - dobrovoľnosť, keď sa dieťa zapojí do jemu primeranej činnosti na základe záujmu

          - zaujímavosť s prvkami pestrosti

          - aktivita, aby pri činnosti boli úspešné všetky deti, zúčastnili sa na príprave a tvorbe

              aktivít a ich hodnotení

          - sebarealizácia, dieťa objavuje svoje dobré stránky, ak sú jeho snaha a výsledky kladne

              hodnotené okolím

          - v spolupráci so špeciálnym pedagógom zohľadniť prácu deti so zdravotným

              znevýhodnením

          Výchovu mimo vyučovania v našom ŠKD uskutočňujeme poldennou formou, zvyčajne

          štvorročného výchovnovzdelávacieho pôsobenia v čase pred a po pobyte dieťaťa na

          vzdelávaní v škole v oddelení ŠKD, v ktorom je najviac 25 detí. Dochádzka dieťaťa do

          ŠKD je pravidelná alebo nepravidelná počas plnenia povinnej školskej dochádzky

          v primárnom vzdelávaní základnej školy.

          ZÁSADY

          Zásada dobrovoľnosti

              - je pre deti veľmi podstatné vytvoriť také podmienky, aby sa deti o ponúknutý program zaujímali dobrovoľne

          Zásada primeranosti

              - vek deti, fyzická a mentálna vyspelosť

          Zásada postupnosti

              - postupovať od známeho k neznámemu, od blízkeho k vzdialenému

          Zásad aktivácie

              - vybrať a motivovať činnosti tak, aby sa mohli zapojiť všetky deti

          Zásada pedagogického ovplyvňovania voľného času

              - ponúkať pomôcky, hračky, aktivity na naplnenie voľného času, aj vlastná aktivita

          Zásada pestrosti

              - rovnováha medzi organizovanými a dobrovoľnými činnosťami, striedanie foriem a metód

          Zásada zaujímavosti

              - pestré činnosti, ktoré zodpovedajú záujmom detí

          Zásada orientácie na osobný kontakt

              - vzťahy medzi ľuďmi a priateľmi, mať v skupine svoje miesto

          10

           

          3 TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY

          Výchovnú práca v našom ŠKD nadväzujeme na vyučovanie v škole. Činnosť je organizovaná tak,

          aby dieťa mohlo voľne svoju záujmovú činnosť kombinovať, meniť a to úplne dobrovoľne, z vlastného rozhodnutia. Tieto princípy umožnia odstrániť z výchovy všetky prvky vnucovania.

          TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY

          Výchovu a vzdelávanie mimo vyučovania realizujeme v týchto výchovných oblastiach:

          ESTETICKO- VÝCHOVNÁ

          výtvarná: využívanie výtvarných techník,, poznávanie a chápanie výtvarného diela, aplikácia

          estetických ďalších požiadaviek na životné prostredie, kultúra správania, stolovania,

          obliekania, experimentovanie...

          hudobná : sólový a zborový spev, počúvanie hudby, tanečné a hudobno-pohybové hry,

          improvizácie cvičenia pri hudbe, hra na detské hudobné nástroje poznatky o hudobných

          umelcoch a ich dielach, hudobné hádanky..

          literárno-dramatická: čítanie a recitovanie, dramatické hry, nácvik detského divadielka,

          bábkové divadlo, návšteva kultúrnych predstavení..

          Cieľové zameranie : posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám, rozvíjať základy vzťahu

          k umeniu, rozvíjať talent a špecifické schopnosti, prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej

          estetickej úprave prostredia, podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v ŠKD a škole,

          objavovať krásu v bežnom živote.

          PRÍRODOVEDNO -ENVIRONMENTÁLNA –pozorovanie prírodných objektov živej

          a neživej prírody, pestovateľské práce, zhotovovanie herbárov, pestovanie a ošetrovanie

          izbových kvetov...

          Cieľové zameranie: pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia, rozvíjať

          zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia, oboznámiť sa so

          zákonitosťami prírody, rozvíjať pozitívny vzťah k prírode.

          PRACOVNO - TECHNICKÁ – práca s rôznymi materiálmi, konštrukčné práce, práca so

          stavebnicami, drobné opravy hračiek, príprava jednoduchých jedál, práca s výpočtovou

          technikou..

          Cieľové zameranie: vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele, rozumieť

          významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu, vedieť spolupracovať so skupinou,

          rozvíjať základy manuálnych a technických zručnosti, získavať základy zručnosti potrebných

          pre praktický život, získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov..

          11

           

          SPOLOČENSKO -VEDNÁpoznávanie významných objektov, informácie o živote a diele

          významných osobnosti, zoznamovanie sa s históriou, oslavy štátnych sviatkov, dodržiavanie

          tradícií školy, vydávanie vlastných časopisov, zberateľstvo, tradície a zvyky regiónu..

          Cieľové zameranie: spolurozhodovať o živote v skupine, rozvíjať základy zručnosti

          sebahodnotenia, sebariadenia, motivácie a empatie, prejavovať úctu k rodičom, starším

          osobám, ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím, pochopiť význam dodržiavania

          ľudských práv a základných hodnôt, posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti,

          kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa, vyjadrovať svoj názor, vedieť vypočuť opačný

          názor, využívať všetky dostupné formy komunikácie, rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy

          v správaní, vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty, poskytnúť pomoc alebo

          pomoc privolať.

          ŠPORTOVÁ-/ športová, turistická/– športové hry, súťaživé hry, gymnastika, pohybové hry,

          atletika, tanec, zdravotné cvičenia, loptové hry...

          Cieľové zameranie: kultivovať základné hygienické návyky, rozvíjať schopnosť relaxovať

          pravidelným cvičením a pohybom, pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog,

          pochopiť význam dodržiavania zásad zdravej výživy, poznať základné princípy zdravého

          životného štýlu, rozvíjať športový talent.

          VZDELÁVACIAdidaktické hry, písomné vypracovanie domácich úloh, upevňovanie

          učiva, precvičovanie, čítanie detskej literatúry, čítanie s porozumením, počítačové zručnosti, získavanie

          nových poznatkov z rôznych zdrojov..

          Cieľové zameranie: rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie, rozvíjať efektívne

          spôsoby učenia sa, získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov, získavať vzťah

          k celoživotnému vzdelávaniu.

          Výchovno-vzdelávací proces realizujeme tak, že obsah jednotlivých činnosti aplikujeme vo viacerých   výchovných oblastiach a záujmovej činnosti naraz, čo nám umožňuje efektívne a komplexne rozvíjať          osobnosť deti. Preferujeme prepojenosť jednotlivých oblasti výchovy najmä pri rozvoji osobnosti dieťaťa                v oblasti jeho samostatnosti, spolupráce, komunikácie a uspokojovania individuálnych záujmov.

          12

           

           

          4 VÝCHOVNÝ PLÁN

           

          1. ročník

          165

          33

          33

          33

          33

          33

           

          2. ročník

          165

          33

          33

          33

          33

          33

           

          3. ročník

          165

          33

          33

          33

          33

          33

           

          4. ročník   

          165

          33

          33

          33

          33

          33

           Oblasť výchovy

          1.

          2.

          3.

          4.

          5.

          6.

          vzdelávacia

          pracovno - technická

          prírodovedno-

          environmentálna

          spoločensko - vedná

          esteticko - výchovná

          športová

          Oddelenie

          1. oddelenie

          2. oddelenie

          3. oddelenie                                  

           

           

           

           

           

           

          Vychovávateľka

          Mgr. Simoneta Pitáková

          Helena Mináriková

           

          Kristína Julíniová

          13

           

          4.1 VÝCHOVNÉ ŠTANDARDY

          VZDELÁVACIA OBLASŤ

          OBSAHOVÝ ŠTANDARD

          VÝKONOVÝ ŠTANDARD

          Gramatické a matematické cvičenie                                       Dieťa vie:- samostatne písať úlohy

          Techniky učenia, rozvíjanie vedomosti, čítanie

                                                                                                                            - poznávať efektívne spôsoby učenia sa

                                                                                                                              textu, reprodukcia príbehu

                                                                                                                            - vie vytvoriť leporelo, rozprávať dej

          Rozprávanie pomocou obrázkov

                                                                                                                            - rozprávky pomocou obrázkov

          Techniky učenia, rozvíjanie vedomosti, čítanie

                                                                                                                             - poznávať efektívne spôsoby učenia sa

                                                                                                                               textu, reprodukcia príbehu

          Čítanie s porozumením, sebavzdelávanie, práca                                       - byť otvorený získavať nové poznatky

                                                                                                                                a informácie                                                                                                                   

                                                                                                                             

          Uvedomenie si pravidiel komunikácie a uplatňovať ich v živote,            - používať pravidlá komunikácie

          kultivovane vyjadrovať svoje myšlienky

           

          Rozvíjanie slovnej zásoby, zmyslové hry,                                                - rozvíjať získané poznatky                

          doplňovačky, didaktické hry

                                                                                                                            

          SPOLOČENSKO - VEDNÁ OBLASŤ

          OBSAHOVÝ ŠTANDARD

          VÝKONOVÝ ŠTANDARD

          Vytváranie pozitívnej klímy v oddelení,                    Dieťa vie - spolurozhodovať o živote v skupine

          dodržiavanie školského poriadku ŠKD

                                                                                                

          Prejavy úcty k rodičom a ostatným ľuďom,

          poznať, čo je tolerancia

          Silné a slabé stránky osobnosti, ako zvládať

          hnev, upokojenie sa, trpezlivosť, pozitívne

          myslenie, sebaúcta

          Vzťah k handicapovaným deťom, čo je

          predsudok

          -

          -

          prejavovať úctu k rodičom, starším ľuďom

          ovládať jednoduché zručnosti

          sebahodnotenia, sebamotivácie a empatie

          prejavovať ohľaduplnosť k osobám so 

          zdravotným postihom

           

          -

          -

          Uvedomenie si vlastnej hodnoty, práva dieťaťa,

          rozlíšiť dodržiavanie a porušovanie

          14

           

          ľudské práva, šikanovanie, spolužitie bez násilia

          Moja rodina, čo je domov, moja pomoc

          v rodine, problémy v rodine, prejavy úcty

          k ľuďom, deľba práce v rodine, rozprávanie

          o domove, čo sa mi na našej rodine páči, čo by

          som mohol urobiť pre lepšie vzťahy

          Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg, monológ

          Asertivita, asertívne správanie

          Moja vlasť- Slovensko- vo svete, úspechy

          umelcov, športovcov, deti a mládeže

          Vulgarizmy, gestá, neformálna komunikácia,

          spolužitie bez násilia

          Vlastné schopnosti, danosti, talent, fantázia,

          tvorivosť, ktorú od neho očakávajú iní

          -

          -

          ľudských práv a základných slobôd

          prejavovať úctu k rodičom a starším,

          porovnávať a rozlišovať vzťahy

          v harmonickej a rozvrátenej rodine, vie

          verbálne vyjadriť, čím rodina prispieva do

          spoločnosti / práca rodičov/

          vypočuť si opačný názor

          obhajovať svoje názory

          prejavovať základy hrdosti k národným

          hodnotám a tradíciám

          rozlišovať kultúrne a nekultúrne správanie

          -uvedomiť si svoje vlastné danosti

          a pozitívne stránky, využívať svoju

          tvorivosť v prospech iných, rozvíjať svoju

          tvorivosť a pozorovacie schopnosti

          rozpoznať osobitosti chlapcov a dievčat,

          vyjasniť si svoje myšlienky o priateľstve

          a porovnávať ich s ostatnými v skupine

          dosiahnuť konsenzus v spoločných

          záujmoch, myšlienkach a prioritách

          využívať všetky dostupné formy komunikácie

           

           

           

          -

          -

          -

          -

          -

          Vzťah chlapec a dievča, význam kamarátstva

          a priateľstva

          Konsenzus, súhlasné rozhodnutie

          Práca s počítačom, komunikácia s internetom,

          práca v textovom a grafickom editore

          -

          -

          PRACOVNO - TECHNICKÁ OBLASŤ

          OBSAHOVÝ ŠTANDARD

          VÝKONOVÝ ŠTANDARD

          Dodržiavanie školského poriadku ŠKD, moje            Dieťa vie: - spolurozhodovať o živote v skupine,

          povinnosti, spolupráca, zodpovednosť pracovať

          v skupine,

          Sebaobsluha, poriadok na stole, v oddelené,

          v šatni ,vo svojich osobných veciach

          Dodržiavanie denného režimu, sebahodnotenie,

          -

          -

          kultivovať základné sebaobslužné

          hygienické návyky

           

           

          vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché

          15

           

          poznávanie rôznych profesií, úcta ku každému

          povolaniu

          Vývoj ľudského života – detstvo, dospelosť,

          staroba, orientácia v čase, minulosť, prítomnosť,

          budúcnosť

          Príprav na vyučovanie, splnenie úlohy, presnosť

          a čistota práce

           Kladný vzťah k spolužiakom, hrdosť na

          spoločný výsledok práce

          -

          osobné ciele

          uvedomiť si dôležitosť poznania svojich

          silných a slabých stránok, poznať elementy

          formujúce jeho sebaúctu

          rozumieť významu osobnej zodpovednosti

          za vykonanú prácu

          vedieť spolupracovať v skupine

          -

          -

          Práca s rôznym materiálom, netradičné pracovné

          postupy, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné

          zručnosti, radosť z vlastnoručne urobeného

          darčeka

          Ľudové remeslá, tvorba úžitkových predmetov

          Príprava jednoduchých jedál, studené jedlo,

          stolovanie, sebaobslužné činnosti

          Tvorba jednoduchých projektov

          -

          rozvíjať základy manuálnych a technických

          zručnosti

          pracovať s rôznym materiálom / hlina, drôt,

          sklo/

          získavať základy zručnosti potrebných pre

          prakticky život

          zhotoviť masku na karneval, návrh na živý

          kútik prírody v oddelení, nástenku našich

          úspechov

          -

          -

          -

          PRÍRODOVEDNO - ENVIRONMENTÁLA OBLASŤ

          OBSAHOVÝ ŠTANDARD

          VÝKONOVÝ ŠTANDARD

          Pozorovanie prírody, fauny a flóry v okolí                Dieťa vie: - poznať základné princípy ochrany        

           mesta, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie

           životného prostredia energiami, vodou

                                                                                           

                                                      

          Práca s encyklopédiami rastlín, živočíchov ,

          nerastov, vesmíru

          Starostlivosť o izbové rastliny, čistenie prírody

          a okolia ŠKD, zber papiera, triedenie odpadu,

          tvorivé využitie odpadu

          -

          -

          orientovať sa a spoznávať záhady života na

          zemi

          uplatňovať zručnosti pri jednoduchej

          činnosti na tvorbe a ochrane životného

          prostredia

          16

           

          -

          Les, život v lese, stromy, dreviny, živočíchy,

          zvieratá

          -

          Lekárnička a jej obsah, teplomer, chrup, spánok,

          pobyt na čerstvom vzduchu

          Ekologické hry, priamy kontakt s prírodou

          hlavne v ŠvP

          poznať stromy, rastliny, živočíchy

          a zvieratá v lese, ich význam pre život

          človeka, rozpoznať zmeny lesa v ročných

          obdobiach

          poznať základný obsah lekárničky,

          odmerať teplotu teplomerom, opísať

          správne čistenie ústnej dutiny, osvojiť si

          hygienické návyky a zdravý životný štýl

          vyskúšať a precítiť priamy dotyk s prírodou

          -

          ESTETICKO – VÝCHOVNÁ OBLASŤ

          OBSAHOVÝ ŠTANDARD

          VÝKONOVÝ ŠTANDARD

          Kultúrne pamiatky v meste, múzeum, galéria,              Dieťa vie: - prejavovať úctu ku kultúrnym

           ľudové tradície a zvyky, povesti názvy ulíc,                                    hodnotám v blízkom okolí                                                                                 

           miestne noviny, história a dnešok

           

                                                     

          Hudba, výtvarné umenie, tanec

          Základné spevácke zručnosti a návyky, spievať

          ľudové piesne čisto a rytmicky, rozpoznať

          umelé piesne

          Netradičné výtvarné techniky, inšpirácia témami

          a technikami, hudobné činnosti

          Príprava kultúrnych podujatí

          Moje oddelenie–úprava oddelenia

          netradičnými ozdobami, úprava a vzhľad

          zovňajšku

          Deň matiek , Veľká noc, Vianoce

          Tematická vychádzka, pozorovanie zmien,

          rozprávky a príbehy z kníh a DVD rozprávok

          -

          -

          prejavovať pozitívny vzťah k umeniu

          zaspievať ľudovú pieseň, hry so spevom,

          rytmizovať slová a riekanky

          rozvíjať svoj talent a špecifické schopnosti,

          využiť pyktogramy, transformovať predmet

          na znak a symbol

          byť otvorený k tvorivej činnosti

          prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej

          estetickej úprave prostredia a svojej osoby

          podieľať na príprave podujatia školy

          byť otvorený objavovať a vnímať krásu

          v bežnom živote

          -

          -

          -

          -

          -

          17

           

          Výtvarne a spevácke súťaže v rámci ŠKD

          a mesta

          -

          zviditeľniť a ponúknuť svoje schopnosti

          a talent

          ŠPORTOVÁ A ZDRAVOTNÁ  OBLASŤ

          Prechádzka, sánkovanie, cvičenie v telocvični,          Dieťa vie: - relaxovať pravidelným cvičením a pohybom

          kolektívne hry, loptové hry

           

                                                                                              

                                                          

          Otužovanie, relaxačné cvičenie, skupinové hry,

          netradičné športové disciplíny

          Športové súťaže, olympiády, vychádzky

           

           

          -

          -

          -

          -

          má schopnosť pravidelného pohybu a

          cvičenia

          rozvíjať svoj športový talent, schopnosti a

          vytrvalosť

          ovládať základné hygienické návyky

          vyjadriť význam dodržiavania základných

          zásad zdravej výživy

          uvedomovať si základné princípy zdravého

          životného štýlu

          pomenovať jednotlivé cvičenia

          pohybových ,výrazových prostriedkov

          tvorivej dramatiky, rytmiky tanca

          ovládať pohybové aktivity so zameraním

          na čiastočnú a celkovú relaxáciu, formovať

          vzťahy v skupine

          Umývanie rúk, vetranie, telovýchovné chvíľky

          Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje

          zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava,

          potravinová pyramída

          Stravovacie návyky, pitný režim, striedanie

          práce s odpočinkom, prvá pomoc, obliekanie

          podľa ročných období

          Pohybové prvky z tvorivej rytmiky, a pohybové

          aktivity s hudbou

          Joga- relaxácia, strečing – dýchacie cvičenia,

          hry na vnímanie a správne držanie tela

          -

          -

          -

          18

           

          Príloha č. 1 k bodu 4

          4.2 TEMATICKÝ ROČNÝ PLÁN ŠKD

           

          SEPTEMBER – VITAJ ŠKOLA

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          Rozlúčka s letom

          Školský poriadok ŠKD

          Poznaj svoju školu, kamaráta

          Bezpečná cesta do školy

          Euro

          Športové hry

          Orientácia v okolí školy

          Vychádzky do okolia

          Súťaže, hádanky, výstavky vlastnej tvorby

          Cieľ: nové priateľstvá, orientácia v novom prostredí

          OKTÓBER – FARBY JESENE

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

           

          Mesiac úcty k starším

          Jesenná tematika, vychádzky do prírody, pozorovanie prírody

          Kreatívne výtvarné techniky

          Práca s prírodným materiálom

          Košík plný ovocia

          Zdravé a nezdravé potraviny

          Šarkaniáda

          Cieľ: úcta k starším, medziľudské vzťahy, vzťah k prírode a k zdraviu

          NOVEMBER – HALLOWEEN A ĽUDOVÉ TRADÍCIE

          -

          -

          -

           

          Tekvičkové inšpirácie

          Vyrezávanie tekvíc, halloweenské besiedky

          Od Ondreja do Vianoc

          Cieľ: sviatky u nás a vo svete, využívanie prírodných materiálov

          19

           

          DECEMBER – ROZPRÁVKOVÝ ČAS VIANOC

          -

          -

          -

          -

          Mikuláš

          Tvorivé dielne, výroba darčekov

          Vianočné trhy

          Zvyky a tradície Vianoc

          Cieľ: tradície, medziľudské vzťahy, čaro obdarovania

          JANUÁR - ZIMNÉ RADOVÁNKY

          -

          -

          -

          -

          Snehová sochárska dielňa

          Zimné športy, sánkovanie,

          Zima v lese, prikrmovanie vtáčkov

          Posedenie pri čaji

          Cieľ: otužovanie, vzťah k živým tvorom

          FEBRUÁR - FAŠIANGY

          -

          -

          -

          Zvyky a tradície fašiangových dní

          Karneval, príprava masiek

          Valentín

           

          Cieľ: tradície, vlastná tvorba, tvorivosť a fantázia

          MAREC – VÍTANIE JARI ROZPRÁVKAMI

          -

          -

          -

          -

          Prebúdzanie prírody

          Čítanie a sledovanie rozprávok

          Dramatizácia a ilustrácia rozprávok

          výzdoba ŠKD jarnou tematikou

          Cieľ: rozvoj estetického cítenia a vzťah k literatúre

          20

           

          APRÍL – LESY

          -

          -

          -

          -

          -

          trhy k Veľkej noci

          mesiac lesov

          bezpečne na cestách, dopravné značky

          Deň Zeme – ekologické hry

          práce z prírodnín

          Cieľ: tradície, vzťah k životnému prostrediu, bezpečnosť

          MÁJ – JA A MOJA RODINA

          -

          -

          -

          -

          moja mama a ja - Deň matiek

          moja rodina

          spolupráca s mestskými kultúrnymi inštitúciami

          návšteva múzea v Piešťanoch

          Cieľ: vzťah k rodine a k svojmu mestu

          JÚN – HURÁ, IDÚ PRÁZDNINY

          -

          -

          -

          -

          športová olympiáda

          vychádzky do prírody

          výlety a exkurzie

          rozlúčka so ŠKD – zábavné popoludnia, karneval

          Cieľ : zdatnosť, súťaživosť, oddych

          21

           

          Príloha č. 2 k bodu 4

          4.3 PLÁN PRÍLEŽITOSTNÝCH AKTIVÍT

          a, VNÚTROKLUBOVÉ PROJEKTY

          ·

          ·

          ·

          ·

          ·

          ·

          ·

          ·

           

          Veselé sánky – súťaž v sánkovaní

          Mikuláš  – posedenie s Mikulášom

          Karneval – veľká tanečná zábava v maskách

          Múzeum hradov a zámkov – výlet do múzea v Podolí

          Snehulkovia – súťaž v stavaní snehuliakov

          Olympiáda ŠKD

          Knižnica  – čítam rád -kvíz

          b, CELOŠKOLSKÉ PROJEKTY

           

          Tvorivé dielne – Vianoce, Veľká noc

          Deň matiek

          MDD

          c, PROJEKTY V SPOLUPRÁCI S MESTOM

           

           

          Výtvarné súťaže

          Hudobné súťaže

          Spolupráca s mestskou knižnicou

          d, INDIVIDUÁLNE PROJEKTY S DEŤMI

           

           

          Bezpečnosť na cestách – dopravná výchova

          Výlety a exkurzie

          Šarkaniáda

          Príloha č. 3 k bodu 4

          4.4 VÝCHOVNÉ OSNOVY ŠKD

          Výchovné osnovy ŠKD sú vypracované a uložené ako zvláštna príloha k výchovnému

          programu. K nahliadnutiu sú na vedení školy a u vedúcej vychovávateľky ŠKD.

          22

           

          5 VÝCHOVNÝ JAZYK

          Výchovný jazyk - SLOVENSKÝ

          Snahou v ŠKD je, aby deti používali spisovný jazyk nielen v písomnej forme ale i v ústnej

          forme.

          6 PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE

          Náš ŠKD je súčasťou ZŠ s MŠ Na Výhone 188, Moravany nad Váhom. Organizačne podlieha

          riaditeľovi školy. Výchovnú činnosť zabezpečujú tri kvalifikované

          vychovávateľky, ktoré vytvárajú deťom pestrú výchovnú činnosť. Úväzok vychovávateliek je

          27 hodín. Vychovávateľky sa zúčastňujú ďalšieho vzdelávania a sebavzdelávania zameraného na inováciu výchovno-vzdelávacieho procesu a využívanie zážitkových metód práce.

          7 MATERIÁLNO-TECHNICKÉ PRIESTOROVÉ PODMIENKY

          MATERIÁLNE PODMIENKY

          -

          -

          -

          ŠKD nemá samostatné miestnosti, činnosť prebieha po vyučovaní v triedach

          oddelenia sú esteticky upravené, vhodne vyzdobené vlastnoručnými výrobkami deti

          nábytok je vhodný, rozmiestnený tak, aby neprekážal pri individuálnej, ale aj

          skupinovej práci. V každom oddelení je koberec, možnosť pripojenia na internet, IKT techika.

          hygienické zariadenia sú na každom poschodí na konci chodby

          oddelenia sú vybavené dostatočným množstvom hier, pracovného materiálu,

          športových potrieb

          máme možnosť využívať počítačovú učebňu,  telocvičňu, ŽK

          -

           

          EKONOMICKÉ PODMIENKY

          -

          -

          -

          ŠKD je originálna kompetencia financovaná z rozpočtu obce

          rodičia prispievajú na činnosť v ŠKD sumou 4 €

          finančné prostriedky sú čerpané z rozpočtu ŠKD v priebehu celého školského roka a

          z príspevku RR

          23

           

          8 PODMIENKY NA ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY

            ZDRAVIA PRI VÝCHOVE

          Priestory školy sú bezpečné a zdraviu vyhovujúce. Na začiatku školského roka sú všetci

          pedagogickí pracovníci a žiaci poučení o bezpečnosti pri práci v triedach, laboratóriách,

          odborných učebniach a telocvični. Samostatné poučenie o bezpečnosti a ochrane zdravia

          vždy predchádza školským výletom, exkurziám, školám v prírode a športovým sústredeniam.

          Všetci zamestnanci školy pravidelne každý rok absolvujú školenie o bezpečnosti pri práci a

          požiarnej ochrane. Pravidelne sú prevádzané kontroly bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci

          a revízie elektrického a plynového zariadenia, bleskozvodov a telocvičného náradia.

          PRAVIDLÁ BEZPEČNOSTI V ŠKD

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          po príchode do ŠKD odkladám svoju tašku a osobné veci na určené miesto

          na obed a z obeda odchádzam v sprievode p. vychovávateľky- pred obedom si umyjem

          ruky

          dodržujem hygienické návyky

          dbám na svoju bezpečnosť a bezpečnosť svojich kamarátov

          nikdy svojvoľne neopúšťam oddelenie, odchod ohlásim p. vychovávateľke

          pri pobyte vonku a mimo budovy sa riadim pokynmi p. vychovávateľky

          v priestoroch ŠKD nebehám, správam sa slušne

          s nožnicami, ostrými predmetmi pracujem a zaobchádzam maximálne opatrne a to pod

          dohľadom p. vychovávateľky

          nemanipulujem s elektrickým zariadením, oknami a žalúziami

          pri odchode zo ŠKD odložím vypožičané hračky a iné predmety na pôvodne miesto

          k vybaveniu a zariadeniu ŠKD sa správam šetrne

          BOZP

          Podmienky pre bezpečné pôsobenie:

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          priestory ŠKD sú v budove školy, v blízkosti hygienických

          zariadení

          miestnosti sú svetlé, vetrateľné, s tečúcou vodou

          všetky deti sú stravníkmi ŠJ, ktorá pripravuje obedy a nápoje

          dôraz kladieme na rešpektovanie a uplatňovanie potrieb jedinca

          v prípade úrazu je deťom poskytnutá prvá pomoc, je hneď kontaktovaný rodič, ak je

          potrebné aj lekár

          je spracovaný Školský poriadok ŠKD, je na viditeľnom mieste v priestoroch ŠKD

          s pravidlami BOZP sú deti oboznámené vždy prvý vyučovací deň a priebežne pred

          rôznymi akciami pripravované v ŠKD

          24

           

          Príloha č.1 k bodu 8

          8.1 REŽIM DŇA

          06.30 – 07.20 – RANNÁ SLUŽBA

           

           

          11.15 - 11.45 – OBED- kultúra stolovania

          11.45 – 13.10 – ODPOČINOK - hry vo výchovnom oddelení

           13.10 – 14.30 – REKREAČNÁ ČINNOSŤ - pobyt na                   školskom dvore, vychádzky

            14.30 – 15.30 – ZÁUJMOVÁ  ČINNOSŤ

           15.30 – 16.30 – PRÍPRAVA  NA  VYUČOVANIE

           

           

           

           

          25

           

          Príloha č. 2 k bodu 9

          8.2 ŠKOLSKÝ PORIADOK ŠKD

          RIADENIE A ORGANIZÁCIA

          -

          -

          -

          -

          ŠKD riadi riaditeľ školy

          výchovno-vzdelávaciu činnosť organizuje vychovávateľ

          počet oddelení určuje riaditeľ školy podľa počtu prihlásených deti

          v oddelení môže byť zapísaných najmenej 15 deti a najviac 25 deti trvalo

          dochádzajúcich na celý čas pobytu v ŠKD

          Prevádzka ŠKD

          -

          -

          -

           

          ŠKD je v prevádzke spravidla celý školský rok, okrem dni pracovného pokoja

          a štátnych sviatkov denne od 6.30 do 16.30 hod.

          klub sa riadi režimom dňa, ktorý je súčasťou školského poriadku ŠKD

          rodič je povinný vyzdvihnúť si dieťa z klubu do 16.30 hod., ak rodič dieťa nevyzdvihne

          do 30 minút po skončení prevádzky ŠKD

           

           

          ZARAĎOVANIE DETI

          -

          deti sa do ŠKD zaraďujú vždy na jeden školský rok na základe písomnej prihlášky

          podanej zákonným zástupcom

          do ŠKD sa prednostne zaraďujú deti na pravidelnú dochádzku, ktorých rodičia sú

          zamestnaní

          oddelenie sa zruší, ak počet deti v oddelení klesne pod 12 žiakov

          zaraďovanie detí do oddelení zabezpečuje vedúca vychovávateľka

          -

           

          VÝCHOVNOVZDELÁVACIA ČINNOSŤ

          -

          výchovno-vzdelávacia činnosť v ŠKD je zameraná na uspokojovanie záujmov deti

          v čase mimo vyučovania. Uskutočňujú sa činnosti oddychového, rekreačného

          a záujmového charakteru

          záujmová činnosť sa uskutočňuje spravidla v oddeleniach, odborných učebniach,

          telocvični a školskom dvore

          v rámci činnosti sa uskutočňujú aj príležitostné a sezónne aktivity, rôzne kultúrne

          podujatia, kde vstupné hradia rodičia

          -

          -

          26

           

          -

          -

          -

          počas výchovnovzdelávacej činnosti dieťa nesmie používať mobilný telefón, použije

          ho len so súhlasom vychovávateľky

          v čase určenom na PNV si deti podľa pokynov starostlivo vypracujú domáce úlohy,

          opakujú učivo

          súčasťou výchovno-vzdelávacej činnosti je aj stravovanie deti v ŠJ. Deti prichádzajú

          do ŠJ čisté, slušne sa správajú pri stolovaní. Po skončení obeda celé oddelenie

          odchádza zo ŠJ spoločne.

          v sebaobslužných činnostiach vychovávateľky vedú deti k samostatnosti

          a starostlivosti o vlastnú bezpečnosť

          -

          DOCHÁDZKA DETI

          -

          rozsah dennej dochádzky, spôsob odchodu deti, prípadne záujmovú činnosť

          mimo ŠKD uvedie rodič na žiadosti o prijatie dieťaťa do ŠKD. Prípadné zmeny

          oznamuje rodič písomne

          dieťa môže vychovávateľka uvoľniť len na základe písomného vyžiadania alebo si

          rodič prevezme dieťa osobne

          telefonicky si môže rodič vyžiadať dieťa len po predchádzajúcom písomnom

          oznámení

          dieťa možno prihlásiť alebo vyhlásiť zo ŠKD v priebehu mesiaca a to 3 dni pred jeho

          ukončením

          za príchod na rannú službu zodpovedá rodič

          o deťoch sa vedie záznam, deti pod dozorom vychovávateľky o 7.25 hod. odchádzajú

          do svojich tried na vyučovanie

          -

          -

          -

          -

          -

          STAROSTLIVOSŤ O ZDRAVIE A BEZPEČNOSŤ

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          za bezpečnosť počas celého pobytu v ŠKD zodpovedá vychovávateľka

          prechod deti do ŠKD zabezpečuje vychovávateľka, žiaci II. stupňa prichádzajú sami

          pri odchode deti na záujmové krúžky zodpovedá vedúci krúžku, po skončení odovzdá

          dieťa vychovávateľke alebo rodičom

          pri hrách a iných činnostiach je vychovávateľka povinná poučiť deti o bezpečnosti

          pri činnostiach mimo objektu môže mať najviac 25 deti

          v prípade úrazu poskytne prvú pomoc vychovávateľka, oznámi to rodičom a urobí

          písomný zápis o úraze s vedením školy

          nosenie drahých a nebezpečných predmetov do ŠKD je zakázané

          pri vychádzkach, výletoch mimo objektu ŠKD zodpovedá vychovávateľka až do ich

          rozchodu pred objektom ŠKD. Z miesta konania môže byť dieťa uvoľnené len na

          základe písomného súhlasu rodičov

          sezónne činnosti sa organizujú so súhlasom zákonného zástupcu

          vychovávateľka je povinná priebežne monitorovať správanie sa detí a ich zmeny.

          V prípadoch oprávneného podozrenia zo zanedbávania, fyzického alebo psychického

          týrania, šikanovania alebo prípadnej účasti dieťaťa na šikanovaní, zneužívaní

          -

          -

          27

           

          návykových látok a pod., bezodkladne informuje vedenie školy a podľa potreby aj

          zákonných zástupcov

          dieťa má mať svoje osobné veci označené pre prípad odcudzenia

          odporúčame deťom nosiť si veci na prezlečenie

          v záujme zachovania bezpečnosti a zdravia všetkých detí v klube, musí byť správanie

          každého dieťaťa počas celého jeho pobytu v súlade so školským poriadkom. Každé

          dieťa je povinné rešpektovať a riadiť sa pokynmi vychovávateľky

          -

          -

          -

          PRÍSPEVOK NA ÚHRADU ZA POBYT ŽIAKA V ŠKD

          -

          príspevok na úhradu za pobyt dieťaťa v ŠKD je 4 € na jedno dieťa na základe

          všeobecného záväzného nariadenia obce Moravany n/V. v súlade s§6 ods.2 zákona

          č.369/1990Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov

          príspevok uhrádza zákonný zástupca vždy do 15. dňa v mesiaci

          poplatok sa platí nezávisle od času a počtu dni, ktoré dieťa strávi v ŠKD

          ak rodič odhlási dieťa zo ŠKD v priebehu mesiaca, nemá nárok na vrátenie poplatku

          ak rodič neuhradí stanovený poplatok a boli využité všetky primerane dostupné

          spôsoby na zabezpečenie úhrady, rozhodne vedenie školy a ŠKD o vyradení zo ŠKD

          ak zákonný zástupca predloží doklady o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej

          núdzi, môže riaditeľ školy rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku

          -

          -

          -

          -

          -

           

           

          BEZPEČNOSTNÉ POKYNY PRE DETI V ŠKD

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          deti prichádzajú do klubu po skončení vyučovania

          dieťa z klubu je uvoľnené na písomnú žiadosť rodiča alebo osobným prevzatím

          opustiť oddelenie, areál školy je možné len s vedomím a súhlasom vychovávateľky

          pri pobyte vonku a kolektívnych hrách dieťa nesmie ubližovať kamarátom, brať do rúk

          ostré predmety ( sklo, skaly, palice ....)

          pri vychádzkach musí dodržiavať dopravné predpisy, prechádzať cez cestu na

          vyznačených miestach, prísne dodržiavať pokyny vychovávateľky

          pri výchovných činnostiach používať bezpečné pomôcky potrebné na činnosť,

          didaktické pomôcky, hry a hračky nesmie ničiť nesprávnym zaobchádzaním,

          manipuláciou s nimi ohrozovať svoje zdravie a zdravie kamarátov

          deti musia dodržiavať čistotu v oddelení, dbať na osobnú hygienu

          do ŠJ odchádzajú disciplinovane v sprievode vychovávateľky

          do ŠKD nesmú nosiť nevhodné a nebezpečné predmety !( zápalky, nôž...)

          každé poranenie a úraz je dieťa povinné ohlásiť vychovávateľke

          cenné predmety do ŠKD nepatria, vychovávateľka nezodpovedá za prípadnú stratu, či

          odcudzenie

          28

          -

          -

          -

          -

          -

           

          Príloha č.3 k bodu 8

          ODHLÁSENIE DIEŤAŤA ZO ŠKD

          Meno rodiča............................................................................................................

          Žiadam o odhlásenie môjho syna/ dcéry................................................................

          zo ŠKD od..............................................

          Dátum ............................

          Podpis rodiča .................................

          ...........................................................................................................................................

          ŽIADOSŤ O UVOĽNENIE DIEŤAŤA ZO ŠKD

          Meno rodiča............................................................................................................

          Žiadam o uvoľnenie môjho syna/ dcéry.................................................................

          zo ŠKD, dňa...................

          Dátum .......................

          o .................hod.

          Podpis rodiča ..................................

          .............................................................................................................................................

          OZNÁMENIE O ZMENE ČASU ODCHODU DIEŤAŤA ZO ŠKD

          Meno rodiča...............................................................

          Žiadam o zmenu času odchodu môjho syna/ dcéry ...............................................................

          Zo ŠKD od.............................

          Dátum ......................

          o .................hod.

          Podpis rodiča ..................................

          29

           

          9 VNÚTORÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ       

          A   ŽIAKOV

          Cieľom slovného hodnotenia je poskytnúť dieťaťu, jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako sa

          dieťa zapája do činnosti ŠKD. Súčasťou nášho hodnotenia je tiež povzbudenie dieťaťa do

          ďalšej práce a návod ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov. Budeme dbať na to, aby

          sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali deti na úspešných a neúspešných,. Hodnotenie

          budeme robiť na základe určitých kritérií, prostredníctvom ktorých budeme sledovať vývoj

          dieťaťa. Rodičia majú možnosť sa pravidelne informovať o kvalite pobytu dieťaťa v ŠKD. Pri

          hodnotení deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa bude brať do úvahy

          možný vplyv zdravotného znevýhodnenia na jeho školský výkon. Systém výchovnovzdelávacej

          činnosti ŠKD je prispôsobený tak, aby ho dieťa prijímalo s vnútorným súhlasom,

          bez pocitu vonkajšieho nepríjemného tlaku zo strany vychovávateľky. V hodnotení dieťaťa

          rešpektujeme zmeny v jeho osobnom vývoji / otvorenosť hodnotenia / a právo dieťaťa na

          omyl. Dieťa učíme sebahodnoteniu.

          Nástroje hodnotenia:

          1. spätná väzba od rodičov

          2. spätná väzba od učiteľov

          3. pozorovanie deti pri činnosti

          30

           

          Príloha č. 1 k bodu 9

          9.1 ANALÝZA ŠKD

          ŠKD pri ZŠ s MŠ Na Výhone 188, Moravany nad Váhom sa nachádza v budove  školy. V ŠKD

          máme 3. oddelenia.

          SILNÉ STRÁNKY

          Ranná činnosť od 6.30 hod.

          Pestrá záujmová činnosť

          Dobrá príprava na vyučovanie

          Dobrá úroveň ŠKD

          Dobrá adaptácie detí v ŠKD

          Dobrá spolupráca s triednymi učiteľkami

          Dobrá spolupráca s rodičmi

          Možnosť práce na PC

          Dobré materiálne vybavenie učební

          Vlastná školská knižnica

          Možnosť stravovania v ŠJ

          SLABÉ STRÁNKY

          Nevhodné umiestnenie ŠKD oddelení v triedach

           

           

          10 VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA  ZAMESTNANCOV ZARIADENIA

          V ŠKD môžu kontrolu v zmysle legislatívy vykonávať tieto orgány:

          1. Štátna školská inšpekcia

          2. Riaditeľ a ním poverení zástupca riaditeľa školy

          3. Poverení zamestnanci zriaďovateľa v presne vymedzených oblastiach

           

          Kritéria na hodnotenie zamestnancov ŠKD:

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          -

          hospitácie

          rozhovor

          kvalita výsledkov / v oblasti tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti,

          ďalšieho vzdelávania /

          tvorivosť a originalita

          prístup k deťom a rodičom

          pedagogické a odborné schopnosti

          napĺňanie stanovených cieľov a úroveň ich zvládnutia

          kompetenčný profil vychovávateľa

          HODNOTENIE ŠKOLY:

          Cieľom hodnotenia ŠKD je, aby žiaci a ich rodičia získali dostatočné a hodnoverné

          informácie o tom, ako zvládajú požiadavky na ne kladené.

          Pravidelne monitorujeme:

          podmienky na výchovu

          spokojnosť s vychovávateľkou

          klíma školy

          úroveň podpory žiakov so špeciálnymi výchovno-vyučovacími potrebami

          32

           

          11 POŽIADAVKY NAKONTINUÁLNE  VZDELÁVANIE  PEDAGOGICKÝCH  ZAMESTNANCOV

          -

          -

          -

          -

          -

          ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov má veľký dopad na celkovú úroveň

          kvality výchovno-vzdelávacieho procesu.

          reálne ponuky Metodicko-pedagogického centra, prípadne MŠ SR a jednotlivých

          univerzít pedagogického zamerania

          vlastné štúdium odbornej literatúry, časopisov

          v rámci kreditného vzdelávania umožniť aj vychovávateľkám I. Kvalifikačnú skúšku

          kreditové vzdelávacie aktivity, možnosť zvýšenia platov vychovávateliek

          33

           

          ____________________________

                Mgr. Ján Jankech

                Riaditeľ ZŠ s MŠ