Vých. progr. ŠKD
ŠKD pri ZŠ s MŠ Na Výhone 188,
922 21 Moravany nad Váhom
VÝCHOVNÝ PROGRAM ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ
Základná škola s materskou školou Moravany nad Váhom
Forma výchovy a vzdelávania
Denná
Výchovný jazyk
Slovenský
Druh školského zariadenia
Štátne
Platnosť výchovného programu: 1.september 2016 – 31. augusta 2019
Zriaďovateľ
Obec Moravany nad Váhom,
Kostolecká 175,922 21 Moravany n/V.
2
VÝCHOVNÝ PROGRAM ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ
Základná škola s materskou školou Moravany nad Váhom
OBSAH VÝCHOVNÉHO PROGRAMU ŠKD
1
VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA VÝCHOVY ..............................................................4
1.1
1.2
VLASTNÉ CIELE ŠKD: ...............................................................................................................4
SOCIÁLNE MODELY ŠKD..........................................................................................................8
2
3
4
FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA..................................................................................................9
TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY......................................................................................................11
VÝCHOVNÝ PLÁN............................................................................................................................13
4.1
4.2
4.3
4.4
VÝCHOVNÉ ŠTANDARDY.......................................................................................................14
TEMATICKÝ ROČNÝ PLÁN ŠKD ..............................................................................................19
PLÁN PRÍLEŽITOSTNÝCH AKTIVÍT.........................................................................................22
VÝCHOVNÉ OSNOVY ŠKD......................................................................................................22
5
6
7
8
VÝCHOVNÝ JAZYK...........................................................................................................................23
PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE .........................................................................................................23
MATERIÁLNO-TECHNICKÉ PRIESTOROVÉ PODMIENKY..................................................................23
PODMIENKY NA ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE...........................24
8.1
8.2
REŽIM DŇA ...........................................................................................................................25
ŠKOLSKÝ PORIADOK ŠKD ......................................................................................................26
9
VNÚTORÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ A ŽIAKOV....................................................30
9.1
ANALÝZA ŠKD......................................................................................................................31
VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV ZARIADENIA ..................32
POŽIADAVKY NA KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PEDAGOGICKÝCH ZAMESTNANCOV..............33
10
11
3
1 VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA
VÝCHOVY
Výchovno-vzdelávacia činnosť v našom ŠKD je zameraná na organizovanie voľného času
deti, na uspokojovanie ich záujmov a prípravu na vyučovanie. Prioritou výchovno-
vzdelávacích činnosti je relaxácia, aktívny pohyb a záujmová činnosť, ktorá rozvíja celú
osobnosť dieťaťa a rešpektuje psychohygienu. Každé dieťa má právo cítiť sa príjemne,
bezpečne, dieťa cíti, že je pochopené. V našom ŠKD je prioritným cieľom výchovy a
vzdelávania umožniť každému dieťaťu rozvíjať svoju osobnosť, zlepšovať jeho výchovno-
vzdelávacie výsledky, získať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu a zdôrazňujeme potrebu,
aby sa výchova mimo vyučovania nestala pokračovaním vyučovacieho procesu a nezmenila
sa na vyučovanie. Cieľom je výchova harmonicky rozvinutého dieťaťa.
ŠKD plní sociálnu funkciu:
-
-
-
Je medzistupňom medzi rodinou a školou
Rozvíja tvorivú aktivitu deti
Účelné využívanie voľného času
1.1 VLASTNÉ CIELE ŠKD:
-
-
-
-
-
-
-
-
pestrou a zaujímavou činnosťou prehlbovať výchovno-vyučovací proces, rešpektovať
záujmy deti prevažne oddychovou relaxačnou a záujmovou činnosťou
objavovať, tvoriť, zbierať, besedovať, poznávať, súťažiť, rozprávať
rozvíjať zdravé sebavedomie
upevňovať zásady slušného správania
rozvíjať talent, nadanie
vypestovať základné hygienické návyky, samoobslužné činnosti
rozvíjať kladný vzťah k prírode
zachovávať tradície a zvyky nášho regiónu
pestovať lásku k materinskému jazyku, dbať na používanie spisovného jazyka
4
– cieľom je rozvíjať detské schopnosti hlbším individuálnym prístupom ku každému
dieťaťu v úzkej spolupráci s rodinou. Úlohou je viesť deti k zdravému a plnohodnotnému
spôsobu života, k vzájomnej ohľaduplnosti, k ochote pomôcť, chrániť prírodu a životné
prostredie. Našim cieľom je dobrý vzťah vychovávateľ- dieťa – rodič.
Ciele primárneho vzdelávania sú kompetencie deti ako základu všeobecného vzdelania
prostredníctvom nasledujúcich cieľov:
-
poskytnúť deťom bohaté možnosti vedeného skúmania ich najbližšieho prírodného a
kultúrneho prostredia tak, aby sa rozvíjala ich predstavivosť, tvorivosť a záujem
skúmať okolie
naučiť deti uplatňovať svoje práva a súčasne plniť svoje povinnosti, niesť
zodpovednosť za svoje zdravie a aktívne ho chrániť a upevňovať
rozvíjať u deti sociálnu vnímavosť a citlivosť k spolužiakom, učiteľom, rodičom, iným
ľuďom, kultúrnemu a prírodnému okoliu, viesť deti k tolerancii a akceptovaniu iných
ľudí, ich duchovno- kultúrnych hodnôt
kriticky a tvorivo myslieť na základe vlastnej poznávacej skúsenosti
vychovať dieťa k zmysluplnému využívaniu voľného času a získavať dostatok
námetov pre naplnenie voľného času
-
-
-
-
V našom ŠKD nadväzujeme na kľúčové kompetencie žiakov v školských programoch
primárneho vzdelávania základných škôl ďalej rozvíjame tieto kompetencie:
1. KOMPETENCIE K UČENIU
2. KOMPETENCIE KOMUNIKAČNÉ
3. KOMPETENCIE SOCIÁLNE A INTERPERSONÁLNE
4. KOMPETENCIE K RIEŠENIU PROBLÉMOV
5. KOMPETENCIE OBČIANSKE
6. KOMPETENCIE K TVORENIU VOĽNÉHO ČASU
5
KOMPETENCIE K UČENIU:
dieťa sa učí nové veci s chuťou, vie začatú prácu dokončiť, vie riešiť nové, neznáme
úlohy a situácie, zúčastňuje sa vedomostných súťaží, vie prejaviť záujem o nové
informácie, vie si vybrať a využiť efektívne spôsoby učenia, vie kriticky zhodnotiť
svoje výkony, vie si klásť otázky a na ne odpovedať, vie si všímať súvislosti medzi
javmi, vie získavať vedomosti z rôznych prameňov a zdrojov, vie získané vedomosti
dávať do súvislosti
KOMPETENCIE KOMUNIKAČNÉ:
dieťa sa vie zrozumiteľne vyjadrovať a vie obhajovať svoj názor, vie vypočuť opačný
názor, vie rozvíjať svoje komunikačné schopnosti v oblasti moderných IKT, vie
prijímať komunikačnú spätnú väzbu, vie ovládať reč a verbálnu komunikáciu, vie
myšlienky, slovný prejav, otázky aj odpovede vyjadrovať vhodne formulovanými
vetami, vie vyjadriť svoj názor, vie komunikovať bez hanby s vrstovníkmi
i dospelými, dokáže hovoriť aj na verejnosti, vie sa účinne zapojiť do diskusie, vie
verbálne riešiť konflikty, dokáže súvisle verbálne vyjadriť svoje kladné pocity vo
vzťahu k sebe i okoliu, zároveň pri tomto prejave dokáže využiť gestá a iné
prostriedky komunikácie, dieťa dokáže to isté o slovne i písomne, nezabúda, že ku
správnej komunikácii patrí aj počúvanie druhých počas rozhovoru, vie využiť aj
komunikačné a informačné prostriedky a z prijatých informácií si dokáže vybrať, vie
kultivovane komunikovať
KOMPETENCIE SOCIÁLNE A INTERPERSONÁLNE:
dieťa vie pomenovať svoje potreby, city a pocity, vie zvládnuť jednoduché stresové
situácie, vie vlastným postupom riešiť jednoduché konflikty, vie presadiť vlastnú
autonómiu a práva svojej osobnosti, vie rešpektovať úlohy skupiny, efektívne
spolupracuje v skupine, uvedomuje si potreby deti a osôb so zdravotným
znevýhodnením, vie si uvedomiť potreby iných, vie poskytnúť pomoc alebo pomoc
privolá, učí sa plánovať, organizovať, riadiť a hodnotiť, vie odhadnúť riziká svojich
nápadov, vie pristupovať k úlohám zodpovedne, vie prejaviť citlivosť a ohľaduplnosť,
vie rozpoznať vhodné a nevhodné správanie, vie spolupracovať v skupine, dokáže sa
presadiť i podriadiť alebo prijať kompromis, vie rešpektovať prijaté pravidlá, je
tolerantné, vie byť solidárne, vie ovládať a riadiť svoje správanie tak, aby dosiahlo
pocit sebauspokojenia a sebaúcty
6
KOMPETENCIE K RIEŠENIU PROBLÉMOV:
dieťa si vie stanoviť ciele s ohľadom na svoje profesijné záujmy, vie plánovať svoje
činnosti, vie prijímať nové informácie a poznatky, vie dokončiť začatú prácu, vie
ovládať svoju vytrvalosť, vie si pravidelne plniť svoje povinnosti, vie ovládať
jednoduché manuálne zručnosti a samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život,
postupne si rozvíja manuálne zručnosti, vie kriticky zhodnotiť svoje pracovné
výsledky a vie aktívne pristupovať k uskutočneniu svojich cieľov, vie byť flexibilné
a je schopné prijať a zvládať inovatívne zmeny, vie chápať princípy podnikania
a zvažovať svoje predpoklady pri svojom plánovaní a uplatnení, vie si všímať
problémy, ktoré ho motivujú k riešeniu podobných problémov a situácií, snaží sa
konkrétny problém pochopiť, rozmýšľa o nezrovnalostiach a ich príčinách, premýšľa
a plánuje riešenie problémov, vie rozlíšiť správne a ne správne riešenia problémov,
dokáže sa prispôsobiť prichádzajúcim zmenám
KOMPETENCIE OBČIANSKE:
dieťa si vie uvedomiť práva svoje a práva iných detí, vie vnímať nespravodlivosť,
agresivitu, šikanovanie- dokáže sa im brániť, vie dbať na svoje zdravie, vie
rešpektovať a posilňovať sociálne a kultúrne prostredie, ktoré je formované
tradičnými, aktuálnymi i očakávanými hodnotami národa, etnika, vie si vážiť tradície
a kultúrne dedičstvo, ktoré chráni, prejavuje pozitívny postoj k umeleckým dielam
a podieľa sa na rozvoji kvalitného životného prostredia
KOMPETENCIE K TVORENIU VOĽNÉHO ČASU:
Dieťa vie účelne tráviť voľný čas, vie sa orientovať v možnostiach zmysluplného
využitia svojho voľného času, vie si vybrať záujmové činnosti podľa svojich
dispozícií, vie rozvíjať svoje záujmy v organizovaných a individuálnych činnostiach,
rozvíja schopnosť trávenia voľného času ako kompenzáciu stresových situácií alebo
jednostrannej záťaže zo školského vyučovania, vie odmietnuť nevhodné ponuky pre
trávenie voľného času
7
Príloha č. 1 k bodu 1
1.2 SOCIÁLNE MODELY ŠKD
A/ Model sociálnej služby pre rodičov, respektíve zákonných zástupcov
-
-
-
-
-
-
-
dozor nad deťmi
zabezpečovanie odberu stravy deťmi v školskej jedálni
starostlivosť o deti v čase, keď sú rodičia zamestnaní
povinný pobyt deti na čerstvom vzduchu
prechod medzi vyučovaním v triedach a pobytom doma
prechod medzi vyučovaním a odchodom na iné vzdelávacie aktivity /ZUŠ/
príprava na vyučovanie- vypracovanie domácich úloh
B/ Model uspokojovania sociálnych potrieb detí/ pre deti/
-
-
-
-
-
-
-
-
-
zabezpečuje odpočinok- odpočinkové činnosti
zabezpečuje relaxáciu- rekreačné činnosti
zabezpečuje zmysluplné využívanie voľného času detí – záujmové činnosti
vedie deti k sebaobslužným činnostiam
realizuje verejnoprospešné činnosti
príprava na vyučovanie – praktické využitie poznatkov z vyučovania a ich
prehlbovanie didaktickými hrami
rôzne režimové momenty
zabezpečuje sebarealizáciu dieťaťa
zabezpečuje socializáciu dieťaťa najmä formou spoločenských vzťahov, umožňuje
individuálny prístup k deťom
8
2 FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
V našom ŠKD je snahou podporovať všetky formy k zmysluplnému využívaniu voľného času
deti a to širokou ponukou aktivít na regeneráciu síl deti po vyučovaní, na posilnenie
sebavedomia, rozvoj kreativity, sebarealizáciu, radosť z hry, ktorá je dominantnou pri každej
činnosti v ŠKD a rozvíja kladné emócie, obohacuje sebapoznanie a prehlbuje vedomosti. Je
dôležité dodržiavať dobrovoľnosť, záujem o hru, citlivosť.
Výchovu mimo vyučovania v ŠKD realizujeme pravidelnými, priebežnými a príležitostnými
činnosťami – v oddychovo- rekreačných, vzdelávacích a záujmových činnostiach v oddelení
alebo v rámci ŠKD.
FORMY SPONTANNEJ ČINNOSTI-
-
odpočinok, čítanie kníh, tematické hry, konštruktívne hry, kreslenie, omaľovánky,
stolové hry.....
FORMY PRI RIADENEJ ČINNOSTI-
-
vychádzky, technické práce, besedy, súťaže, práca s knihou, športové hry, výukové
programy PC.....
FORMY HUMANISTICKEJ A ZÁŹITKOVEJ PEDAGOGIKY-
-
exkurzie, výlety, netradičné akcie...
METÓDY PRI SPONTANNEJ ČINNOSTI-
-
experimentovanie, hra, individuálna práca, vlastná tvorba, riešenia problémov,
hodnotenie a sebahodnotenie, práca vo dvojici, aktivizujúce hry...
METÓDY PRI RIADENEJ ČINNOSTI-
-
rozprávanie, dramatizácia, vychádzka, komunikácia v kruhu, riadený rozhovor ,osobný príklad vychovávateľky, pochvala, povzbudenie ...
hodnotenia – súhlas, pochvala, odmena, povzbudenie
osobného príkladu – zhoda reči a skutku
výchovy skupinou - dbať, aby dominantné deti neboli zlým príkladom
heuristická – objavovanie bádanie
zážitková – hra, emocionálne nové zážitky
situačná – situácie z denného života
Vychovávateľky uplatňujú predovšetkým zážitkové, aktivizujúce a motivačné metódy a
formy práce, spolupracujú s rodinou dieťaťa a pedagogickými zamestnancami školy.
9
Metóda:
Vo výchovnovzdelávacej činnosti preferujú v oddeleniach zážitkové vzdelávanie. Základnou
organizačnou formou v ŠKD je individuálna a skupinová aktivita v oddelení ŠKD.
Pri všetkých činnostiach sú rešpektované požiadavky dieťaťa:
-
pedagogické ovplyvňovanie voľného času, keď vychovávateľka navodzuje a
motivuje činnosť a oceňuje výkony deti
- dobrovoľnosť, keď sa dieťa zapojí do jemu primeranej činnosti na základe záujmu
- zaujímavosť s prvkami pestrosti
- aktivita, aby pri činnosti boli úspešné všetky deti, zúčastnili sa na príprave a tvorbe
aktivít a ich hodnotení
- sebarealizácia, dieťa objavuje svoje dobré stránky, ak sú jeho snaha a výsledky kladne
hodnotené okolím
- v spolupráci so špeciálnym pedagógom zohľadniť prácu deti so zdravotným
znevýhodnením
Výchovu mimo vyučovania v našom ŠKD uskutočňujeme poldennou formou, zvyčajne
štvorročného výchovnovzdelávacieho pôsobenia v čase pred a po pobyte dieťaťa na
vzdelávaní v škole v oddelení ŠKD, v ktorom je najviac 25 detí. Dochádzka dieťaťa do
ŠKD je pravidelná alebo nepravidelná počas plnenia povinnej školskej dochádzky
v primárnom vzdelávaní základnej školy.
ZÁSADY
Zásada dobrovoľnosti
- je pre deti veľmi podstatné vytvoriť také podmienky, aby sa deti o ponúknutý program zaujímali dobrovoľne
Zásada primeranosti
- vek deti, fyzická a mentálna vyspelosť
Zásada postupnosti
- postupovať od známeho k neznámemu, od blízkeho k vzdialenému
Zásad aktivácie
- vybrať a motivovať činnosti tak, aby sa mohli zapojiť všetky deti
Zásada pedagogického ovplyvňovania voľného času
- ponúkať pomôcky, hračky, aktivity na naplnenie voľného času, aj vlastná aktivita
Zásada pestrosti
- rovnováha medzi organizovanými a dobrovoľnými činnosťami, striedanie foriem a metód
Zásada zaujímavosti
- pestré činnosti, ktoré zodpovedajú záujmom detí
Zásada orientácie na osobný kontakt
- vzťahy medzi ľuďmi a priateľmi, mať v skupine svoje miesto
10
3 TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY
Výchovnú práca v našom ŠKD nadväzujeme na vyučovanie v škole. Činnosť je organizovaná tak,
aby dieťa mohlo voľne svoju záujmovú činnosť kombinovať, meniť a to úplne dobrovoľne, z vlastného rozhodnutia. Tieto princípy umožnia odstrániť z výchovy všetky prvky vnucovania.
TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY
Výchovu a vzdelávanie mimo vyučovania realizujeme v týchto výchovných oblastiach:
ESTETICKO- VÝCHOVNÁ
výtvarná: využívanie výtvarných techník,, poznávanie a chápanie výtvarného diela, aplikácia
estetických ďalších požiadaviek na životné prostredie, kultúra správania, stolovania,
obliekania, experimentovanie...
hudobná : sólový a zborový spev, počúvanie hudby, tanečné a hudobno-pohybové hry,
improvizácie cvičenia pri hudbe, hra na detské hudobné nástroje poznatky o hudobných
umelcoch a ich dielach, hudobné hádanky..
literárno-dramatická: čítanie a recitovanie, dramatické hry, nácvik detského divadielka,
bábkové divadlo, návšteva kultúrnych predstavení..
Cieľové zameranie : posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám, rozvíjať základy vzťahu
k umeniu, rozvíjať talent a špecifické schopnosti, prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej
estetickej úprave prostredia, podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v ŠKD a škole,
objavovať krásu v bežnom živote.
PRÍRODOVEDNO -ENVIRONMENTÁLNA –pozorovanie prírodných objektov živej
a neživej prírody, pestovateľské práce, zhotovovanie herbárov, pestovanie a ošetrovanie
izbových kvetov...
Cieľové zameranie: pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia, rozvíjať
zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia, oboznámiť sa so
zákonitosťami prírody, rozvíjať pozitívny vzťah k prírode.
PRACOVNO - TECHNICKÁ – práca s rôznymi materiálmi, konštrukčné práce, práca so
stavebnicami, drobné opravy hračiek, príprava jednoduchých jedál, práca s výpočtovou
technikou..
Cieľové zameranie: vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele, rozumieť
významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu, vedieť spolupracovať so skupinou,
rozvíjať základy manuálnych a technických zručnosti, získavať základy zručnosti potrebných
pre praktický život, získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov..
11
SPOLOČENSKO -VEDNÁ– poznávanie významných objektov, informácie o živote a diele
významných osobnosti, zoznamovanie sa s históriou, oslavy štátnych sviatkov, dodržiavanie
tradícií školy, vydávanie vlastných časopisov, zberateľstvo, tradície a zvyky regiónu..
Cieľové zameranie: spolurozhodovať o živote v skupine, rozvíjať základy zručnosti
sebahodnotenia, sebariadenia, motivácie a empatie, prejavovať úctu k rodičom, starším
osobám, ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím, pochopiť význam dodržiavania
ľudských práv a základných hodnôt, posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti,
kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa, vyjadrovať svoj názor, vedieť vypočuť opačný
názor, využívať všetky dostupné formy komunikácie, rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy
v správaní, vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty, poskytnúť pomoc alebo
pomoc privolať.
ŠPORTOVÁ-/ športová, turistická/– športové hry, súťaživé hry, gymnastika, pohybové hry,
atletika, tanec, zdravotné cvičenia, loptové hry...
Cieľové zameranie: kultivovať základné hygienické návyky, rozvíjať schopnosť relaxovať
pravidelným cvičením a pohybom, pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog,
pochopiť význam dodržiavania zásad zdravej výživy, poznať základné princípy zdravého
životného štýlu, rozvíjať športový talent.
VZDELÁVACIA – didaktické hry, písomné vypracovanie domácich úloh, upevňovanie
učiva, precvičovanie, čítanie detskej literatúry, čítanie s porozumením, počítačové zručnosti, získavanie
nových poznatkov z rôznych zdrojov..
Cieľové zameranie: rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie, rozvíjať efektívne
spôsoby učenia sa, získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov, získavať vzťah
k celoživotnému vzdelávaniu.
Výchovno-vzdelávací proces realizujeme tak, že obsah jednotlivých činnosti aplikujeme vo viacerých výchovných oblastiach a záujmovej činnosti naraz, čo nám umožňuje efektívne a komplexne rozvíjať osobnosť deti. Preferujeme prepojenosť jednotlivých oblasti výchovy najmä pri rozvoji osobnosti dieťaťa v oblasti jeho samostatnosti, spolupráce, komunikácie a uspokojovania individuálnych záujmov.
12
4 VÝCHOVNÝ PLÁN
1. ročník
165
33
33
33
33
33
2. ročník
165
33
33
33
33
33
3. ročník
165
33
33
33
33
33
4. ročník
165
33
33
33
33
33
Oblasť výchovy
1.
2.
3.
4.
5.
6.
vzdelávacia
pracovno - technická
prírodovedno-
environmentálna
spoločensko - vedná
esteticko - výchovná
športová
Oddelenie
1. oddelenie
2. oddelenie
3. oddelenie
Vychovávateľka
Mgr. Simoneta Pitáková
Helena Mináriková
Kristína Julíniová
13
4.1 VÝCHOVNÉ ŠTANDARDY
VZDELÁVACIA OBLASŤ
OBSAHOVÝ ŠTANDARD
VÝKONOVÝ ŠTANDARD
Gramatické a matematické cvičenie Dieťa vie:- samostatne písať úlohy
Techniky učenia, rozvíjanie vedomosti, čítanie
- poznávať efektívne spôsoby učenia sa
textu, reprodukcia príbehu
- vie vytvoriť leporelo, rozprávať dej
Rozprávanie pomocou obrázkov
- rozprávky pomocou obrázkov
Techniky učenia, rozvíjanie vedomosti, čítanie
- poznávať efektívne spôsoby učenia sa
textu, reprodukcia príbehu
Čítanie s porozumením, sebavzdelávanie, práca - byť otvorený získavať nové poznatky
a informácie
Uvedomenie si pravidiel komunikácie a uplatňovať ich v živote, - používať pravidlá komunikácie
kultivovane vyjadrovať svoje myšlienky
Rozvíjanie slovnej zásoby, zmyslové hry, - rozvíjať získané poznatky
doplňovačky, didaktické hry
SPOLOČENSKO - VEDNÁ OBLASŤ
OBSAHOVÝ ŠTANDARD
VÝKONOVÝ ŠTANDARD
Vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, Dieťa vie - spolurozhodovať o živote v skupine
dodržiavanie školského poriadku ŠKD
Prejavy úcty k rodičom a ostatným ľuďom,
poznať, čo je tolerancia
Silné a slabé stránky osobnosti, ako zvládať
hnev, upokojenie sa, trpezlivosť, pozitívne
myslenie, sebaúcta
Vzťah k handicapovaným deťom, čo je
predsudok
-
-
prejavovať úctu k rodičom, starším ľuďom
ovládať jednoduché zručnosti
sebahodnotenia, sebamotivácie a empatie
prejavovať ohľaduplnosť k osobám so
zdravotným postihom
-
-
Uvedomenie si vlastnej hodnoty, práva dieťaťa,
rozlíšiť dodržiavanie a porušovanie
14
ľudské práva, šikanovanie, spolužitie bez násilia
Moja rodina, čo je domov, moja pomoc
v rodine, problémy v rodine, prejavy úcty
k ľuďom, deľba práce v rodine, rozprávanie
o domove, čo sa mi na našej rodine páči, čo by
som mohol urobiť pre lepšie vzťahy
Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg, monológ
Asertivita, asertívne správanie
Moja vlasť- Slovensko- vo svete, úspechy
umelcov, športovcov, deti a mládeže
Vulgarizmy, gestá, neformálna komunikácia,
spolužitie bez násilia
Vlastné schopnosti, danosti, talent, fantázia,
tvorivosť, ktorú od neho očakávajú iní
-
-
ľudských práv a základných slobôd
prejavovať úctu k rodičom a starším,
porovnávať a rozlišovať vzťahy
v harmonickej a rozvrátenej rodine, vie
verbálne vyjadriť, čím rodina prispieva do
spoločnosti / práca rodičov/
vypočuť si opačný názor
obhajovať svoje názory
prejavovať základy hrdosti k národným
hodnotám a tradíciám
rozlišovať kultúrne a nekultúrne správanie
-uvedomiť si svoje vlastné danosti
a pozitívne stránky, využívať svoju
tvorivosť v prospech iných, rozvíjať svoju
tvorivosť a pozorovacie schopnosti
rozpoznať osobitosti chlapcov a dievčat,
vyjasniť si svoje myšlienky o priateľstve
a porovnávať ich s ostatnými v skupine
dosiahnuť konsenzus v spoločných
záujmoch, myšlienkach a prioritách
využívať všetky dostupné formy komunikácie
-
-
-
-
-
Vzťah chlapec a dievča, význam kamarátstva
a priateľstva
Konsenzus, súhlasné rozhodnutie
Práca s počítačom, komunikácia s internetom,
práca v textovom a grafickom editore
-
-
PRACOVNO - TECHNICKÁ OBLASŤ
OBSAHOVÝ ŠTANDARD
VÝKONOVÝ ŠTANDARD
Dodržiavanie školského poriadku ŠKD, moje Dieťa vie: - spolurozhodovať o živote v skupine,
povinnosti, spolupráca, zodpovednosť pracovať
v skupine,
Sebaobsluha, poriadok na stole, v oddelené,
v šatni ,vo svojich osobných veciach
Dodržiavanie denného režimu, sebahodnotenie,
-
-
kultivovať základné sebaobslužné
hygienické návyky
vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché
15
poznávanie rôznych profesií, úcta ku každému
povolaniu
Vývoj ľudského života – detstvo, dospelosť,
staroba, orientácia v čase, minulosť, prítomnosť,
budúcnosť
Príprav na vyučovanie, splnenie úlohy, presnosť
a čistota práce
Kladný vzťah k spolužiakom, hrdosť na
spoločný výsledok práce
-
osobné ciele
uvedomiť si dôležitosť poznania svojich
silných a slabých stránok, poznať elementy
formujúce jeho sebaúctu
rozumieť významu osobnej zodpovednosti
za vykonanú prácu
vedieť spolupracovať v skupine
-
-
Práca s rôznym materiálom, netradičné pracovné
postupy, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné
zručnosti, radosť z vlastnoručne urobeného
darčeka
Ľudové remeslá, tvorba úžitkových predmetov
Príprava jednoduchých jedál, studené jedlo,
stolovanie, sebaobslužné činnosti
Tvorba jednoduchých projektov
-
rozvíjať základy manuálnych a technických
zručnosti
pracovať s rôznym materiálom / hlina, drôt,
sklo/
získavať základy zručnosti potrebných pre
prakticky život
zhotoviť masku na karneval, návrh na živý
kútik prírody v oddelení, nástenku našich
úspechov
-
-
-
PRÍRODOVEDNO - ENVIRONMENTÁLA OBLASŤ
OBSAHOVÝ ŠTANDARD
VÝKONOVÝ ŠTANDARD
Pozorovanie prírody, fauny a flóry v okolí Dieťa vie: - poznať základné princípy ochrany
mesta, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie
životného prostredia energiami, vodou
Práca s encyklopédiami rastlín, živočíchov ,
nerastov, vesmíru
Starostlivosť o izbové rastliny, čistenie prírody
a okolia ŠKD, zber papiera, triedenie odpadu,
tvorivé využitie odpadu
-
-
orientovať sa a spoznávať záhady života na
zemi
uplatňovať zručnosti pri jednoduchej
činnosti na tvorbe a ochrane životného
prostredia
16
-
Les, život v lese, stromy, dreviny, živočíchy,
zvieratá
-
Lekárnička a jej obsah, teplomer, chrup, spánok,
pobyt na čerstvom vzduchu
Ekologické hry, priamy kontakt s prírodou
hlavne v ŠvP
poznať stromy, rastliny, živočíchy
a zvieratá v lese, ich význam pre život
človeka, rozpoznať zmeny lesa v ročných
obdobiach
poznať základný obsah lekárničky,
odmerať teplotu teplomerom, opísať
správne čistenie ústnej dutiny, osvojiť si
hygienické návyky a zdravý životný štýl
vyskúšať a precítiť priamy dotyk s prírodou
-
ESTETICKO – VÝCHOVNÁ OBLASŤ
OBSAHOVÝ ŠTANDARD
VÝKONOVÝ ŠTANDARD
Kultúrne pamiatky v meste, múzeum, galéria, Dieťa vie: - prejavovať úctu ku kultúrnym
ľudové tradície a zvyky, povesti názvy ulíc, hodnotám v blízkom okolí
miestne noviny, história a dnešok
Hudba, výtvarné umenie, tanec
Základné spevácke zručnosti a návyky, spievať
ľudové piesne čisto a rytmicky, rozpoznať
umelé piesne
Netradičné výtvarné techniky, inšpirácia témami
a technikami, hudobné činnosti
Príprava kultúrnych podujatí
Moje oddelenie–úprava oddelenia
netradičnými ozdobami, úprava a vzhľad
zovňajšku
Deň matiek , Veľká noc, Vianoce
Tematická vychádzka, pozorovanie zmien,
rozprávky a príbehy z kníh a DVD rozprávok
-
-
prejavovať pozitívny vzťah k umeniu
zaspievať ľudovú pieseň, hry so spevom,
rytmizovať slová a riekanky
rozvíjať svoj talent a špecifické schopnosti,
využiť pyktogramy, transformovať predmet
na znak a symbol
byť otvorený k tvorivej činnosti
prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej
estetickej úprave prostredia a svojej osoby
podieľať na príprave podujatia školy
byť otvorený objavovať a vnímať krásu
v bežnom živote
-
-
-
-
-
17
Výtvarne a spevácke súťaže v rámci ŠKD
a mesta
-
zviditeľniť a ponúknuť svoje schopnosti
a talent
ŠPORTOVÁ A ZDRAVOTNÁ OBLASŤ
Prechádzka, sánkovanie, cvičenie v telocvični, Dieťa vie: - relaxovať pravidelným cvičením a pohybom
kolektívne hry, loptové hry
Otužovanie, relaxačné cvičenie, skupinové hry,
netradičné športové disciplíny
Športové súťaže, olympiády, vychádzky
-
-
-
-
má schopnosť pravidelného pohybu a
cvičenia
rozvíjať svoj športový talent, schopnosti a
vytrvalosť
ovládať základné hygienické návyky
vyjadriť význam dodržiavania základných
zásad zdravej výživy
uvedomovať si základné princípy zdravého
životného štýlu
pomenovať jednotlivé cvičenia
pohybových ,výrazových prostriedkov
tvorivej dramatiky, rytmiky tanca
ovládať pohybové aktivity so zameraním
na čiastočnú a celkovú relaxáciu, formovať
vzťahy v skupine
Umývanie rúk, vetranie, telovýchovné chvíľky
Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje
zdravie, príčiny ochorenia, racionálna strava,
potravinová pyramída
Stravovacie návyky, pitný režim, striedanie
práce s odpočinkom, prvá pomoc, obliekanie
podľa ročných období
Pohybové prvky z tvorivej rytmiky, a pohybové
aktivity s hudbou
Joga- relaxácia, strečing – dýchacie cvičenia,
hry na vnímanie a správne držanie tela
-
-
-
18
Príloha č. 1 k bodu 4
4.2 TEMATICKÝ ROČNÝ PLÁN ŠKD
SEPTEMBER – VITAJ ŠKOLA
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Rozlúčka s letom
Školský poriadok ŠKD
Poznaj svoju školu, kamaráta
Bezpečná cesta do školy
Euro
Športové hry
Orientácia v okolí školy
Vychádzky do okolia
Súťaže, hádanky, výstavky vlastnej tvorby
Cieľ: nové priateľstvá, orientácia v novom prostredí
OKTÓBER – FARBY JESENE
-
-
-
-
-
-
-
Mesiac úcty k starším
Jesenná tematika, vychádzky do prírody, pozorovanie prírody
Kreatívne výtvarné techniky
Práca s prírodným materiálom
Košík plný ovocia
Zdravé a nezdravé potraviny
Šarkaniáda
Cieľ: úcta k starším, medziľudské vzťahy, vzťah k prírode a k zdraviu
NOVEMBER – HALLOWEEN A ĽUDOVÉ TRADÍCIE
-
-
-
Tekvičkové inšpirácie
Vyrezávanie tekvíc, halloweenské besiedky
Od Ondreja do Vianoc
Cieľ: sviatky u nás a vo svete, využívanie prírodných materiálov
19
DECEMBER – ROZPRÁVKOVÝ ČAS VIANOC
-
-
-
-
Mikuláš
Tvorivé dielne, výroba darčekov
Vianočné trhy
Zvyky a tradície Vianoc
Cieľ: tradície, medziľudské vzťahy, čaro obdarovania
JANUÁR - ZIMNÉ RADOVÁNKY
-
-
-
-
Snehová sochárska dielňa
Zimné športy, sánkovanie,
Zima v lese, prikrmovanie vtáčkov
Posedenie pri čaji
Cieľ: otužovanie, vzťah k živým tvorom
FEBRUÁR - FAŠIANGY
-
-
-
Zvyky a tradície fašiangových dní
Karneval, príprava masiek
Valentín
Cieľ: tradície, vlastná tvorba, tvorivosť a fantázia
MAREC – VÍTANIE JARI ROZPRÁVKAMI
-
-
-
-
Prebúdzanie prírody
Čítanie a sledovanie rozprávok
Dramatizácia a ilustrácia rozprávok
výzdoba ŠKD jarnou tematikou
Cieľ: rozvoj estetického cítenia a vzťah k literatúre
20
APRÍL – LESY
-
-
-
-
-
trhy k Veľkej noci
mesiac lesov
bezpečne na cestách, dopravné značky
Deň Zeme – ekologické hry
práce z prírodnín
Cieľ: tradície, vzťah k životnému prostrediu, bezpečnosť
MÁJ – JA A MOJA RODINA
-
-
-
-
moja mama a ja - Deň matiek
moja rodina
spolupráca s mestskými kultúrnymi inštitúciami
návšteva múzea v Piešťanoch
Cieľ: vzťah k rodine a k svojmu mestu
JÚN – HURÁ, IDÚ PRÁZDNINY
-
-
-
-
športová olympiáda
vychádzky do prírody
výlety a exkurzie
rozlúčka so ŠKD – zábavné popoludnia, karneval
Cieľ : zdatnosť, súťaživosť, oddych
21
Príloha č. 2 k bodu 4
4.3 PLÁN PRÍLEŽITOSTNÝCH AKTIVÍT
a, VNÚTROKLUBOVÉ PROJEKTY
·
·
·
·
·
·
·
·
Veselé sánky – súťaž v sánkovaní
Mikuláš – posedenie s Mikulášom
Karneval – veľká tanečná zábava v maskách
Múzeum hradov a zámkov – výlet do múzea v Podolí
Snehulkovia – súťaž v stavaní snehuliakov
Olympiáda ŠKD
Knižnica – čítam rád -kvíz
b, CELOŠKOLSKÉ PROJEKTY
Tvorivé dielne – Vianoce, Veľká noc
Deň matiek
MDD
c, PROJEKTY V SPOLUPRÁCI S MESTOM
Výtvarné súťaže
Hudobné súťaže
Spolupráca s mestskou knižnicou
d, INDIVIDUÁLNE PROJEKTY S DEŤMI
Bezpečnosť na cestách – dopravná výchova
Výlety a exkurzie
Šarkaniáda
Príloha č. 3 k bodu 4
4.4 VÝCHOVNÉ OSNOVY ŠKD
Výchovné osnovy ŠKD sú vypracované a uložené ako zvláštna príloha k výchovnému
programu. K nahliadnutiu sú na vedení školy a u vedúcej vychovávateľky ŠKD.
22
5 VÝCHOVNÝ JAZYK
Výchovný jazyk - SLOVENSKÝ
Snahou v ŠKD je, aby deti používali spisovný jazyk nielen v písomnej forme ale i v ústnej
forme.
6 PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE
Náš ŠKD je súčasťou ZŠ s MŠ Na Výhone 188, Moravany nad Váhom. Organizačne podlieha
riaditeľovi školy. Výchovnú činnosť zabezpečujú tri kvalifikované
vychovávateľky, ktoré vytvárajú deťom pestrú výchovnú činnosť. Úväzok vychovávateliek je
27 hodín. Vychovávateľky sa zúčastňujú ďalšieho vzdelávania a sebavzdelávania zameraného na inováciu výchovno-vzdelávacieho procesu a využívanie zážitkových metód práce.
7 MATERIÁLNO-TECHNICKÉ PRIESTOROVÉ PODMIENKY
MATERIÁLNE PODMIENKY
-
-
-
ŠKD nemá samostatné miestnosti, činnosť prebieha po vyučovaní v triedach
oddelenia sú esteticky upravené, vhodne vyzdobené vlastnoručnými výrobkami deti
nábytok je vhodný, rozmiestnený tak, aby neprekážal pri individuálnej, ale aj
skupinovej práci. V každom oddelení je koberec, možnosť pripojenia na internet, IKT techika.
hygienické zariadenia sú na každom poschodí na konci chodby
oddelenia sú vybavené dostatočným množstvom hier, pracovného materiálu,
športových potrieb
máme možnosť využívať počítačovú učebňu, telocvičňu, ŽK
-
EKONOMICKÉ PODMIENKY
-
-
-
ŠKD je originálna kompetencia financovaná z rozpočtu obce
rodičia prispievajú na činnosť v ŠKD sumou 4 €
finančné prostriedky sú čerpané z rozpočtu ŠKD v priebehu celého školského roka a
z príspevku RR
23
8 PODMIENKY NA ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY
ZDRAVIA PRI VÝCHOVE
Priestory školy sú bezpečné a zdraviu vyhovujúce. Na začiatku školského roka sú všetci
pedagogickí pracovníci a žiaci poučení o bezpečnosti pri práci v triedach, laboratóriách,
odborných učebniach a telocvični. Samostatné poučenie o bezpečnosti a ochrane zdravia
vždy predchádza školským výletom, exkurziám, školám v prírode a športovým sústredeniam.
Všetci zamestnanci školy pravidelne každý rok absolvujú školenie o bezpečnosti pri práci a
požiarnej ochrane. Pravidelne sú prevádzané kontroly bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
a revízie elektrického a plynového zariadenia, bleskozvodov a telocvičného náradia.
PRAVIDLÁ BEZPEČNOSTI V ŠKD
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
po príchode do ŠKD odkladám svoju tašku a osobné veci na určené miesto
na obed a z obeda odchádzam v sprievode p. vychovávateľky- pred obedom si umyjem
ruky
dodržujem hygienické návyky
dbám na svoju bezpečnosť a bezpečnosť svojich kamarátov
nikdy svojvoľne neopúšťam oddelenie, odchod ohlásim p. vychovávateľke
pri pobyte vonku a mimo budovy sa riadim pokynmi p. vychovávateľky
v priestoroch ŠKD nebehám, správam sa slušne
s nožnicami, ostrými predmetmi pracujem a zaobchádzam maximálne opatrne a to pod
dohľadom p. vychovávateľky
nemanipulujem s elektrickým zariadením, oknami a žalúziami
pri odchode zo ŠKD odložím vypožičané hračky a iné predmety na pôvodne miesto
k vybaveniu a zariadeniu ŠKD sa správam šetrne
BOZP
Podmienky pre bezpečné pôsobenie:
-
-
-
-
-
-
-
priestory ŠKD sú v budove školy, v blízkosti hygienických
zariadení
miestnosti sú svetlé, vetrateľné, s tečúcou vodou
všetky deti sú stravníkmi ŠJ, ktorá pripravuje obedy a nápoje
dôraz kladieme na rešpektovanie a uplatňovanie potrieb jedinca
v prípade úrazu je deťom poskytnutá prvá pomoc, je hneď kontaktovaný rodič, ak je
potrebné aj lekár
je spracovaný Školský poriadok ŠKD, je na viditeľnom mieste v priestoroch ŠKD
s pravidlami BOZP sú deti oboznámené vždy prvý vyučovací deň a priebežne pred
rôznymi akciami pripravované v ŠKD
24
Príloha č.1 k bodu 8
8.1 REŽIM DŇA
06.30 – 07.20 – RANNÁ SLUŽBA
11.15 - 11.45 – OBED- kultúra stolovania
11.45 – 13.10 – ODPOČINOK - hry vo výchovnom oddelení
13.10 – 14.30 – REKREAČNÁ ČINNOSŤ - pobyt na školskom dvore, vychádzky
14.30 – 15.30 – ZÁUJMOVÁ ČINNOSŤ
15.30 – 16.30 – PRÍPRAVA NA VYUČOVANIE
25
Príloha č. 2 k bodu 9
8.2 ŠKOLSKÝ PORIADOK ŠKD
RIADENIE A ORGANIZÁCIA
-
-
-
-
ŠKD riadi riaditeľ školy
výchovno-vzdelávaciu činnosť organizuje vychovávateľ
počet oddelení určuje riaditeľ školy podľa počtu prihlásených deti
v oddelení môže byť zapísaných najmenej 15 deti a najviac 25 deti trvalo
dochádzajúcich na celý čas pobytu v ŠKD
Prevádzka ŠKD
-
-
-
ŠKD je v prevádzke spravidla celý školský rok, okrem dni pracovného pokoja
a štátnych sviatkov denne od 6.30 do 16.30 hod.
klub sa riadi režimom dňa, ktorý je súčasťou školského poriadku ŠKD
rodič je povinný vyzdvihnúť si dieťa z klubu do 16.30 hod., ak rodič dieťa nevyzdvihne
do 30 minút po skončení prevádzky ŠKD
ZARAĎOVANIE DETI
-
deti sa do ŠKD zaraďujú vždy na jeden školský rok na základe písomnej prihlášky
podanej zákonným zástupcom
do ŠKD sa prednostne zaraďujú deti na pravidelnú dochádzku, ktorých rodičia sú
zamestnaní
oddelenie sa zruší, ak počet deti v oddelení klesne pod 12 žiakov
zaraďovanie detí do oddelení zabezpečuje vedúca vychovávateľka
-
VÝCHOVNOVZDELÁVACIA ČINNOSŤ
-
výchovno-vzdelávacia činnosť v ŠKD je zameraná na uspokojovanie záujmov deti
v čase mimo vyučovania. Uskutočňujú sa činnosti oddychového, rekreačného
a záujmového charakteru
záujmová činnosť sa uskutočňuje spravidla v oddeleniach, odborných učebniach,
telocvični a školskom dvore
v rámci činnosti sa uskutočňujú aj príležitostné a sezónne aktivity, rôzne kultúrne
podujatia, kde vstupné hradia rodičia
-
-
26
-
-
-
počas výchovnovzdelávacej činnosti dieťa nesmie používať mobilný telefón, použije
ho len so súhlasom vychovávateľky
v čase určenom na PNV si deti podľa pokynov starostlivo vypracujú domáce úlohy,
opakujú učivo
súčasťou výchovno-vzdelávacej činnosti je aj stravovanie deti v ŠJ. Deti prichádzajú
do ŠJ čisté, slušne sa správajú pri stolovaní. Po skončení obeda celé oddelenie
odchádza zo ŠJ spoločne.
v sebaobslužných činnostiach vychovávateľky vedú deti k samostatnosti
a starostlivosti o vlastnú bezpečnosť
-
DOCHÁDZKA DETI
-
rozsah dennej dochádzky, spôsob odchodu deti, prípadne záujmovú činnosť
mimo ŠKD uvedie rodič na žiadosti o prijatie dieťaťa do ŠKD. Prípadné zmeny
oznamuje rodič písomne
dieťa môže vychovávateľka uvoľniť len na základe písomného vyžiadania alebo si
rodič prevezme dieťa osobne
telefonicky si môže rodič vyžiadať dieťa len po predchádzajúcom písomnom
oznámení
dieťa možno prihlásiť alebo vyhlásiť zo ŠKD v priebehu mesiaca a to 3 dni pred jeho
ukončením
za príchod na rannú službu zodpovedá rodič
o deťoch sa vedie záznam, deti pod dozorom vychovávateľky o 7.25 hod. odchádzajú
do svojich tried na vyučovanie
-
-
-
-
-
STAROSTLIVOSŤ O ZDRAVIE A BEZPEČNOSŤ
-
-
-
-
-
-
-
-
za bezpečnosť počas celého pobytu v ŠKD zodpovedá vychovávateľka
prechod deti do ŠKD zabezpečuje vychovávateľka, žiaci II. stupňa prichádzajú sami
pri odchode deti na záujmové krúžky zodpovedá vedúci krúžku, po skončení odovzdá
dieťa vychovávateľke alebo rodičom
pri hrách a iných činnostiach je vychovávateľka povinná poučiť deti o bezpečnosti
pri činnostiach mimo objektu môže mať najviac 25 deti
v prípade úrazu poskytne prvú pomoc vychovávateľka, oznámi to rodičom a urobí
písomný zápis o úraze s vedením školy
nosenie drahých a nebezpečných predmetov do ŠKD je zakázané
pri vychádzkach, výletoch mimo objektu ŠKD zodpovedá vychovávateľka až do ich
rozchodu pred objektom ŠKD. Z miesta konania môže byť dieťa uvoľnené len na
základe písomného súhlasu rodičov
sezónne činnosti sa organizujú so súhlasom zákonného zástupcu
vychovávateľka je povinná priebežne monitorovať správanie sa detí a ich zmeny.
V prípadoch oprávneného podozrenia zo zanedbávania, fyzického alebo psychického
týrania, šikanovania alebo prípadnej účasti dieťaťa na šikanovaní, zneužívaní
-
-
27
návykových látok a pod., bezodkladne informuje vedenie školy a podľa potreby aj
zákonných zástupcov
dieťa má mať svoje osobné veci označené pre prípad odcudzenia
odporúčame deťom nosiť si veci na prezlečenie
v záujme zachovania bezpečnosti a zdravia všetkých detí v klube, musí byť správanie
každého dieťaťa počas celého jeho pobytu v súlade so školským poriadkom. Každé
dieťa je povinné rešpektovať a riadiť sa pokynmi vychovávateľky
-
-
-
PRÍSPEVOK NA ÚHRADU ZA POBYT ŽIAKA V ŠKD
-
príspevok na úhradu za pobyt dieťaťa v ŠKD je 4 € na jedno dieťa na základe
všeobecného záväzného nariadenia obce Moravany n/V. v súlade s§6 ods.2 zákona
č.369/1990Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
príspevok uhrádza zákonný zástupca vždy do 15. dňa v mesiaci
poplatok sa platí nezávisle od času a počtu dni, ktoré dieťa strávi v ŠKD
ak rodič odhlási dieťa zo ŠKD v priebehu mesiaca, nemá nárok na vrátenie poplatku
ak rodič neuhradí stanovený poplatok a boli využité všetky primerane dostupné
spôsoby na zabezpečenie úhrady, rozhodne vedenie školy a ŠKD o vyradení zo ŠKD
ak zákonný zástupca predloží doklady o tom, že je poberateľom dávky v hmotnej
núdzi, môže riaditeľ školy rozhodnúť o znížení alebo odpustení príspevku
-
-
-
-
-
BEZPEČNOSTNÉ POKYNY PRE DETI V ŠKD
-
-
-
-
-
-
deti prichádzajú do klubu po skončení vyučovania
dieťa z klubu je uvoľnené na písomnú žiadosť rodiča alebo osobným prevzatím
opustiť oddelenie, areál školy je možné len s vedomím a súhlasom vychovávateľky
pri pobyte vonku a kolektívnych hrách dieťa nesmie ubližovať kamarátom, brať do rúk
ostré predmety ( sklo, skaly, palice ....)
pri vychádzkach musí dodržiavať dopravné predpisy, prechádzať cez cestu na
vyznačených miestach, prísne dodržiavať pokyny vychovávateľky
pri výchovných činnostiach používať bezpečné pomôcky potrebné na činnosť,
didaktické pomôcky, hry a hračky nesmie ničiť nesprávnym zaobchádzaním,
manipuláciou s nimi ohrozovať svoje zdravie a zdravie kamarátov
deti musia dodržiavať čistotu v oddelení, dbať na osobnú hygienu
do ŠJ odchádzajú disciplinovane v sprievode vychovávateľky
do ŠKD nesmú nosiť nevhodné a nebezpečné predmety !( zápalky, nôž...)
každé poranenie a úraz je dieťa povinné ohlásiť vychovávateľke
cenné predmety do ŠKD nepatria, vychovávateľka nezodpovedá za prípadnú stratu, či
odcudzenie
28
-
-
-
-
-
Príloha č.3 k bodu 8
ODHLÁSENIE DIEŤAŤA ZO ŠKD
Meno rodiča............................................................................................................
Žiadam o odhlásenie môjho syna/ dcéry................................................................
zo ŠKD od..............................................
Dátum ............................
Podpis rodiča .................................
...........................................................................................................................................
ŽIADOSŤ O UVOĽNENIE DIEŤAŤA ZO ŠKD
Meno rodiča............................................................................................................
Žiadam o uvoľnenie môjho syna/ dcéry.................................................................
zo ŠKD, dňa...................
Dátum .......................
o .................hod.
Podpis rodiča ..................................
.............................................................................................................................................
OZNÁMENIE O ZMENE ČASU ODCHODU DIEŤAŤA ZO ŠKD
Meno rodiča...............................................................
Žiadam o zmenu času odchodu môjho syna/ dcéry ...............................................................
Zo ŠKD od.............................
Dátum ......................
o .................hod.
Podpis rodiča ..................................
29
9 VNÚTORÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ
A ŽIAKOV
Cieľom slovného hodnotenia je poskytnúť dieťaťu, jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako sa
dieťa zapája do činnosti ŠKD. Súčasťou nášho hodnotenia je tiež povzbudenie dieťaťa do
ďalšej práce a návod ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov. Budeme dbať na to, aby
sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali deti na úspešných a neúspešných,. Hodnotenie
budeme robiť na základe určitých kritérií, prostredníctvom ktorých budeme sledovať vývoj
dieťaťa. Rodičia majú možnosť sa pravidelne informovať o kvalite pobytu dieťaťa v ŠKD. Pri
hodnotení deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa bude brať do úvahy
možný vplyv zdravotného znevýhodnenia na jeho školský výkon. Systém výchovnovzdelávacej
činnosti ŠKD je prispôsobený tak, aby ho dieťa prijímalo s vnútorným súhlasom,
bez pocitu vonkajšieho nepríjemného tlaku zo strany vychovávateľky. V hodnotení dieťaťa
rešpektujeme zmeny v jeho osobnom vývoji / otvorenosť hodnotenia / a právo dieťaťa na
omyl. Dieťa učíme sebahodnoteniu.
Nástroje hodnotenia:
1. spätná väzba od rodičov
2. spätná väzba od učiteľov
3. pozorovanie deti pri činnosti
30
Príloha č. 1 k bodu 9
9.1 ANALÝZA ŠKD
ŠKD pri ZŠ s MŠ Na Výhone 188, Moravany nad Váhom sa nachádza v budove školy. V ŠKD
máme 3. oddelenia.
SILNÉ STRÁNKY
Ranná činnosť od 6.30 hod.
Pestrá záujmová činnosť
Dobrá príprava na vyučovanie
Dobrá úroveň ŠKD
Dobrá adaptácie detí v ŠKD
Dobrá spolupráca s triednymi učiteľkami
Dobrá spolupráca s rodičmi
Možnosť práce na PC
Dobré materiálne vybavenie učební
Vlastná školská knižnica
Možnosť stravovania v ŠJ
SLABÉ STRÁNKY
Nevhodné umiestnenie ŠKD oddelení v triedach
10 VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV ZARIADENIA
V ŠKD môžu kontrolu v zmysle legislatívy vykonávať tieto orgány:
1. Štátna školská inšpekcia
2. Riaditeľ a ním poverení zástupca riaditeľa školy
3. Poverení zamestnanci zriaďovateľa v presne vymedzených oblastiach
Kritéria na hodnotenie zamestnancov ŠKD:
-
-
-
-
-
-
-
-
hospitácie
rozhovor
kvalita výsledkov / v oblasti tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti,
ďalšieho vzdelávania /
tvorivosť a originalita
prístup k deťom a rodičom
pedagogické a odborné schopnosti
napĺňanie stanovených cieľov a úroveň ich zvládnutia
kompetenčný profil vychovávateľa
HODNOTENIE ŠKOLY:
Cieľom hodnotenia ŠKD je, aby žiaci a ich rodičia získali dostatočné a hodnoverné
informácie o tom, ako zvládajú požiadavky na ne kladené.
Pravidelne monitorujeme:
podmienky na výchovu
spokojnosť s vychovávateľkou
klíma školy
úroveň podpory žiakov so špeciálnymi výchovno-vyučovacími potrebami
32
11 POŽIADAVKY NAKONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PEDAGOGICKÝCH ZAMESTNANCOV
-
-
-
-
-
ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov má veľký dopad na celkovú úroveň
kvality výchovno-vzdelávacieho procesu.
reálne ponuky Metodicko-pedagogického centra, prípadne MŠ SR a jednotlivých
univerzít pedagogického zamerania
vlastné štúdium odbornej literatúry, časopisov
v rámci kreditného vzdelávania umožniť aj vychovávateľkám I. Kvalifikačnú skúšku
kreditové vzdelávacie aktivity, možnosť zvýšenia platov vychovávateliek
33
____________________________
Mgr. Ján Jankech
Riaditeľ ZŠ s MŠ